Av Kristian Alm
Radhus, villor och lägenheter – nu börjar snart bygget av området Tölö Glänta med runt 170 bostäder. Ett litet problem kvarstår dock. Hedeleden som är en viktig del är fortfarande inte godkänd.
Bygget av nordöstra Kungsbacka fortsätter nu med etappen Tölö ängar 3. Eller rättare sagt Tölö Glänta, som byggbolaget JM poetiskt döpt det stora projektet strax norr om Hällingsjövägen till.
Projektledare Anna Thell förklarar namnet så här:
– När du kommer körande med bilen så ser du inte området, du ser bara träd. När du svänger in så kommer du in i en oas!
Bostäderna ska byggas på gammal igenvuxen odlingsmark, och ett kuperat skogsparti skiljer området från både Hedeleden och Hällingsjövägen.
Och det är nog tur, för Hällingsjövägen är tätt trafikerad av tunga fordon, och den blivande Hedeleden ska bli ett pendelstråk till Hede station med 60 km i timmen som gräns, trots protester från boende i tidigare etapper av Tölö ängar.
Förvaltningen föreslog från början att leden skulle få karaktär av stadsgata med en hastighet på 40 kilometer i timmen. Det fick stöd av Socialdemokrater och Miljöpartiet, som pekade på att en hastighetshöjning bara skulle innebära runt 30 sekunder snabbare pendling, och kräva dyra investeringar.
Genomfartsled
Men den borgerliga kommunledningen körde över dem och slog fast att det ska vara en pendelled där man får köra 60 km i timmen.
Kommunalrådet Lisa Andersson (M) var tydlig:
– Det ska vara en genomfartsled, inte en kvartersgata. Många från Fjäråshållet kan välja den när de ska till Hede, och då ska man komma fram effektivt och inte välja vägen vid Resecentrum. Sen blir farten inte alltid så jättehög, det är nog inte så många som tänker på att Inlagsleden har 60.
Förutom ökat buller innebär det att det inte räcker med övergångsställen. Man tvingas bygga två gångtunnlar för att kunna ta sig säkert till skolor och bostäder på de olika sidorna av leden. Även det har fått kritik, gångtunnlar upplevs som otrygga platser.
Hedeleden har för övrigt fortfarande inte fått klartecken, utan det pågår just nu en artinventering av groddjur och fåglar sedan länsstyrelsen reagerat.
Nu lär det inte vara någon risk för att leden inte blir av, och det är ju tur för det blivande bostadsområdet där just närheten till Hede station är en viktig fördel. Med en färdigbyggd led blir det bara en kilometer dit och ett perfekt cykelavstånd för regionpendlare. Även skola och förskolor hamnar nära.
På andra sidan Hedeleden sparas Klippebergen orört som ett naturområde att röra sig i.
Blandat område
Tölö glänta blir ett blandat område med fyra flerfamiljshus nära infartsvägen, radhus innanför och sen en ring med villor på höjden som vetter ut om landskapet runtomkring.
Radhusen får fasader i naturnära färger. Illustration: JM
– Det ska göras en arkeologisk slutundersökning i vår, men vi hoppas att projekteringen produktionen av vägar och ledningar kan dra igång parallellt. Efter sommaren börjar bygget av de första småhusen. Vi bygger i etapper med ungefär 25 hus i taget, säger Anna Thell.
Radhus och villor får fasader i naturnära färger, medan flerfamiljshusen ännu inte är färdigritade.
– Vi hoppas att en första inflytt kan bli hösten 2026!
Läs mer:
Brända ben och uråldriga pilar hittade i Tölö
44 projekt - så ska det byggas
"Man ska kunna umgås här och skapa minnen för livet"
Drömmar har funnits, glidtacklingar har gjorts och måljublen har tynat ut. Den sista domarsignalen i årets seriespel är blåst så nu kan två stolpskott ta på sig ansvaret och säga var ribban ska ligga för årets prestation. Här kommer NH-sportens matiga betyg på fotbollsklubbarna del 2.