Återigen bottenbetyg för service
Återigen får Kungsbacka en rejäl smäll när företagen får bedöma hur servicen fungerar. Av 173 kommuner hamnar Kungsbacka på plats 169.
– Resultatet av undersökningen är nedslående men det finns en stark vilja att tillsammans förenkla och stödja näringslivet, nu mer än någonsin, säger näringslivschef Elinor Filipsson.
När SKR under onsdagen släppte resultatet för kommunjämförelsen Insikt får Kungsbacka ett nöjd kundindex (NKI) på bara 62. Det är en tillbakagång från 2018 trots alla satsningar på att vända trenden.
Lätt och rätt
Genom åren har Kungsbacka startat olika projekt som ska få privatpersoner och företag att känna sig nöjda med servicen. Just nu heter projektet Lätt och Rätt. Det ska göra myndighetsutövningen enklare för företag.
Målet är enligt kommunen att företag ska uppleva att det är lätt att göra rätt, och att det är snabb handläggning. Avgifter och taxor ska uppfattas som transparenta och tydliga.
Under 2019 har kunder intervjuats, och digitaliseringen ökat. Men fortfarande anser många företagare att framför allt bygglov och miljöförvaltning inte lever upp till kraven.
Kungsbacka får högt NKI för områdena, markupplåtelse, brandskydd, serveringstillstånd och livsmedelskontroll. Miljö- och hälsoskydd går framåt, men ligger fortfarande i botten bland landets kommuner.
Bygglov i botten
Men sämst är alltså återigen bygglov med plats 146 av 148 bland de kommuner som svarat på just den frågan.
Sen påverkar givetvis kommunens situation hur servicen upplevs. Byggtrycket i Kungsbacka är extremt högt, och därför får många nej på sin ansökan. Det ger ju en negativ bild, även om själva processen skulle gå fort. Det syns i nöjdhetssiffrorna: För de som fått positivt besked ligger NKI på 62 och för de med negativt besked på 14.
Ett stort arbete på bygglov har pågått under andra halvan av 2019 med nytt verksamhetssystem för en ökad effektivitet. Fler möjligheter till dialog och rådgivning och arbete för ökad tillgänglighet, bättre bemötande och en effektivare handläggning. Dessutom har en ny taxa för bygglov införts.
– Vi kan självklart inte vara nöjda med årets resultat i kundmätningen för bygglov. Målet med vårt pågående utvecklingsarbete är att det ska bli både enklare och snabbare i kontakten med oss. Under 2020 fortsätter vi att fokusera på att effektivisera vår handläggning och hoppas kunna se en förbättring i resultatet med nöjdare kunder för bygglov, säger Katarina Öryd, förvaltningschef Bygg- och miljöförvaltningen.