Vädret idag
Skurar
12°C
Prognos april 24, 2019
dag
Moln ibland
18°C
 

Anonyma frågor bra metod i sexualundervisning

Viktiga frågor. Eleverna Moa, Sofie, Emma, Albin, Alicia William och Oscar tycker att det är viktigt att såväl lärare som elever känner sig bekväma i sexualundervisningen.

 

Pinsamma frågor, tankar om kroppen, men även prat om skydd och aborter. På skolan Fullriggaren Malevik i Kungsbacka kommun får eleverna ställa frågor anonymt.

– Det var en väldigt bra grej att göra, säger en av eleverna på skolan.

 

Sexualundervisning i grundskolan - del 1

 

Bilder, filmer, dejtingappar och ”sexting” via mobiltelefoner. För unga idag finns en näst intill obegränsad tillgång, önskad eller oönskad, till sexrelaterat material via internet och sociala medier. Norra Halland har undersökt hur skolan hänger med i sexualundervisningen.

 

En grupp niondeklassare möter upp Norra Halland på Fullriggaren Malevik för en stunds prat om ämnet som kan vara allt från spännande till väldigt känsligt. De vill helst inte att vi skriver ut namn på vad var och en säger, men i övrigt verkar de lugna och trygga med att prata om hur sexualundervisningen fungerar. 

Något som de alla tycker är viktigt, och som verkar ha fungerat bra på skolan, är att ämnet tas upp och behandlas på ett avslappnat sätt.

– Det är jätteviktigt att bli bekväm med ämnet och kunna prata om det öppet, säger en av tjejerna.

– Vår lärare har varit bra och väldigt bekväm. Vi fick ställa vilka frågor vi ville, anonymt som vi skrev ned på papper, och så vid nästa tillfälle tog han upp frågorna med klassen så att vi kunde prata om det, säger killen med paddan.

 

Vad kunde det vara för frågor?

 – Lite pinsamma frågor, men blandat. Hur man tar kontakt, och hur man går tillväga och så, säger en av eleverna.

– Ska man raka sig eller inte? exemplifierar en av killarna.

– Hur vet man vad den andre vill? säger en tjej.

 

Men de har även pratat om allvarliga frågor, som aborter och andra konsekvenser.

– Vi har pratat en hel del om abort, även hur det kan se ut i resten av världen, om kvinnor som dött när de gjort olagliga aborter, säger en tjej.

 

På en annan skola i kommunen, Hedeskolan, har elever från elevrådet tillsammans med kurator deltagit i en utbildningsturné med Backainitiativet. Projektet startades efter #metoo-uppropet, och syftar till att motverka trakasserier och sexuella kränkningar i skolan. 

– Vi har även haft temadagar om HBTQ, normer och samtycke, säger Sandra Svensson som är rektor på skolan. 

 

Det är rektorn på varje skola som är ansvarig för att sexualundervisningen bedrivs på fastslaget sätt. Ämnet är idag överskridande, och inkluderas förutom i biologin i de flesta andra ämnen på skolorna. 

– Vi har på vår skola en röd tråd genom alla NO-ämnen. Och där ligger sex- och samlevnad med som fokusområde i årskurs fem och åtta. Inte minst är det ett värdegrundsarbete som inkluderar HBTQ samt andra normer och värderingar. Men i dag finns sex- och samlevnadstemat med som överskridande genom alla ämnen, där arbetet med normer och kön kontinuerligt behandlas, säger Sandra Svensson.

 

Rektorn på Hedeskolan, Sandra Svensson, vill lyfta fram arbetet med normer och värderingar samt vikten av en skola fri från sexuella kränkningar.

 

 

Idag kommer kanske många elever till skolan med olika kulturell bakgrund. Hur jobbar ni kring det?

 

– Det måste man ha med sig hela tiden. Alla elever är olika. Det kan också handla om skillnader i biologiskt kön och socialt kön. Vissa kanske tycker att det är känsligt att visa sin kropp i badhuset till exempel. Så vi måste ha alla olikheter med oss och ta hänsyn till dem.

 

Och här fyller skolan en grundläggande funktion anser rektorn.

– Här är skolan väldigt bra på att anpassa sig. Vi har alltid haft elever med olika bakgrund. Det är viktigt att möta alla elevers behov, och det är något som vi är bra på, säger Sandra Svensson.

 

Tillbaka till eleverna på Fullriggaren Malevik. 

 

Hur tycker ni att sexualundervisningen fungerar på er skola?

 

– Det har varit bra att få veta hur det funkar, både socialt och rent fysiskt, menar en elev.

 

– Jag tycker att det är ett viktigt ämne, och jag känner att jag har lärt mig jättemycket. Både hur man till exempel skyddar sig, men även att det är min kropp, att det är jag som bestämmer, avslutar en av tjejerna.

 

Läs de fullständiga artiklarna i tisdagens Norra Halland, eller i appen. Klicka här. 

Daniel Blomqvist
Reporter daniel.blomqvist@norrahalland.se 0300-521363

TYCK TILL: Kommentera artikel

Kommentera detta inlägg

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

NYHETER

DebattLäs mer >>

ANNONS



TYCK TILL:

När nya badhuset invigs höjs biljettpriset kraftigt. Rätt eller fel?

Visa Resultat

Loading ... Loading ...

Diskutera TYCK TILL

Kommentera

DET HÄNDERLäs mer >>

Onsdag 24 april

kl 11–13 Seniorsimning i Kungsbacka simhall tillsammans med träffpunkterna.

Kl 13.15–16 City träffpunkt: sticka, pyssla, spela, prata, fika.

kl 12–13 Digital hjälp för seniorer på Fyren.

Kl 16.30–17.30 Språkcaféet i Kaffebaren. Kom och prata italienska och tyska. Drop-in. Arr: Marina Abate Harvey.

Kl 17–18 Tyst afterwork i Varlakyrkan.

Kl 18.30 Blomsterprakt i Kungsbacka. Temakväll om hur man får...

Läs Mer

Så här funkar eNH!