För ett år sedan gick förvaltningarna för vård och stöd över till IT-systemet Combine. Men det fungerade så dåligt att kommunen tvingades anmäla allvarliga missar enligt Lex maria och Lex Sarah. Nu ersätter leverantören kommunen med tjänster för 1,5 miljoner.
Förutom strul och stress för personalen, har driftsstörningarna under året medfört osäker tillgång till journaluppgifter och att man riskerat att missa insatser. En anmälan gäller en händelse som inträffade i januari i år. Det handlar om en person som skulle omhändertas men omhändertagandet fördröjdes på grund av IT-problemen.
För att klara sina arbetsuppgifter på ett rätts- och patientsäkert sätt har personalen delvis tvingas jobba manuellt utanför systemen.
Nu verkar de akuta problemen vara över, även om det fortfarande finns delar som haltar.
Hela året har kommunen fört samtal med leverantören Pulsen om kompensation, och i veckan skrev Kungsbackas förvaltningschefer under ett avtal värt 1,5 miljoner.
Men det är inte rena pengar, utan tjänster som motsvarar det värdet.
Pulsen ska anpassa den så kallade Medborgarportalen där brukare loggar in så att den bättre passar Kungsbackas behov. Det arbetet värderas till 185 000 kronor.
Man ska också installera ett avvikelsesystem som värderas till 580 000 kronor.
Slutligen införs en timbank där Kungsbacka kan fritt få support och utbildning för 692 000 kronor.
Sammanlagt knappt 1,5 miljoner kronor.
Få älgar, men resultatet måste jämföras med traditionell inventering
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.