Annons

Vykortskampanj ska skydda mot bedragare

Blir du uppringd av någon som presenterar sig som vård- eller myndighetsanställd och ber dig logga in med Bank-ID eller lämna ut inloggningsuppgifter: lägg på luren direkt! Det är en bedragare du fått ”på tråden”.

Politik | 12 Maj 2021 13:00

Snart får du ett vykort om hur du bäst skyddar dig mot bedragare. Avsändare är kommunens brottsförebyggande samordnare Maria Fryktstedt och hennes kolleger.

FOTO: Kungsbacka kommun

Scenen blir allt vanligare. En främmande person ringer upp och utger sig för att arbeta i sjukvården eller på någon av våra myndigheter. Under samtalets gång uppmanas du att logga in eller legitimera dig med ditt Bank-ID, eller lämna ifrån dig lösenord och inloggningsuppgifter till exempelvis din bank.

En tjuv och bedragare

Personen som ringer är hur trevlig som helst och verkar dessutom fullt trovärdig.

Det är bara ett krux. Anställda i vården och hos våra myndigheter ringer aldrig upp för att be oss legitimera oss med vårt Bank-ID eller lämna ifrån oss våra inloggningsuppgifter till Internetbanken. Sådant sysslar inte ens de som jobbar på vår bank med.

Personen som ringer upp är helt enkelt en tjuv och bedragare, som genom att dupera dig söker din hjälp med att länsa alla dina konton på pengar.

Satsar på vykortskampanj

Så här i coronatider, då vi sköter allt mer av våra ärenden via internet, skaffar sig allt fler ovana användare tillgång till exempelvis Bank-ID. Mellan 2019 och 2020 fördubblades antalet bedrägeribrott som anmäldes till polisen i Kungsbacka. I många av fallen rörde det sig om regelrätta internetbedrägerier.

Nu går Kungsbacka kommun ihop med Region Hallands lokala nämnd i Kungsbacka kring en kampanj vars syfte är att minska antalet fullbordade internetbedrägerier.

Med start vecka 19 kommer man att börja skicka ut vykort med information om hur man skyddar sig mot de förslagna bedragarna till Kungsbackas samtliga invånare.

”Helt okej vara otrevlig”

– Det gör ont i hjärtat varje gång jag ser någon bli lurad. Bedragarna är så finurliga och vi vill med det här utskicket betona att varken kommunen, sjukvården, banken eller någon annan seriös organisation kommer att ringa upp och be om Bank-ID eller andra uppgifter. Det är helt okej att vara otrevlig och lägga på luren i örat på någon dom du blir osäker, säger Christian Johansson (M) som är ordförande i Region Hallands lokala nämnd i Kungsbacka.

Christian Johansson,
– Jag får ont i hjärtat varje gång jag ser någon bli lurad, säger Christian Johansson – moderat ordförande i Region Hallands lokala nämnd i Kungsbacka. FOTO: Pressbild

”Sätt upp kortet på kylen”

Bedragarna riktar i första hand in sig på äldre personer. Men även yngre kan drabbas. Att anhöriga till äldre vet hur de ska agera om deras familjemedlemmar utsätts är också viktigt. Det är därför utskicket görs till samtliga Kungsbackabor.

– Även den mest vaksamma kan behöva bli påmind om detta. Därför är det bra att kunna sätta upp vykortet på kylskåpet för att snabbt kunna ta hjälp av några enkla råd om en okänd person oväntat kontaktar dig, säger Maria Frykstedt som är brottsförebyggande samordnare hos Kungsbacka kommun.

Råden på vykorten har tagits fram i samarbete med polisen.

Annons

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Att ta en tur i naturen är poppis i pandemin

Miljö och natur Att gå på tur i naturen har blivit poppis under pandemin. Besöksrekorden har haglat tätt i Kungsbackas naturreservat. ...

Badvattnet mäts automatiskt

Nyheter I sommar kommer badvattentemperaturen på kommunens populäraste badplatser att mätas med hjälp av sensorer som är placerade ...

Vård- och omsorgschef lämnar sin tjänst

Vård Det blir chefsbyte på förvaltningen för Vård och omsorg. Förvaltningschef Lillemor Berglund har sagt upp sig. ...
Annons