Känner du till villkoren? Nätdejting via olika sajter och appar är idag inget konstigt. Men vad är det du skriver under på när du godkänner företagens avtal? 



Tinder, Badoo, och Match.com. Idag finns det en dejting-app för alla. Men vad är det egentligen du skriver under på när du registrerar dig? Norra Halland har hittat ett fall där många oklarheter ännu råder. 


 


Nyligen inträffade en lite slumpartad (eller var det slump?) händelse här på redaktionen. Jag hade nån vecka tidigare gjort ett jobb för tidningen där jag tagit kommentarer samt en bild på ett par kvinnor i ett sammanhang som inte på något sätt relaterar till det här ämnet.



Den här dagen var som de flesta andra dagar. Man kollar runt, ringer på olika saker, och ställer frågor. För att få tag på ett nummer till en fastighetsägare gick jag in på Hitta.se. Jag hittar det jag söker och ringer. En god stund senare, när jag efter ett besök vid kaffemaskinen återvänder till mitt skrivbord, ser jag på skärmen (där Hitta.se ligger kvar uppe) en annons för dejtingsajten Match.com. Och märkligt nog känner jag igen kvinnan på bilden. ”Det är ju hon som jag intervjuade så sent som förra veckan?”



En kollega som sitter jämte kom över och tittade. Hon tyckte det var märkligt. ”Är det verkligen ”riktiga” personer som är med i de där annonserna?” Mina tankar var de samma.


Och om de nu är verkliga konton som används i annonser, vet då personerna bakom profilerna om att de syns på en helt öppen sajt? Hitta.se har i november 2018 ungefär 3,7 miljoner unika besökare per vecka.



Nätdejting. Skärmdump från svenska hemsidan för Match.com. 




Jag kontaktade kvinnan i annonsen. Hon hade då, bara ett par dagar tidigare, blivit uppmärksammad på annonsen av en manlig bekant. Men hon hade ingen som helst aning, och ville absolut inte figurera där. Även om hon anser dejting över nätet är helt normaliserat 2018, så finns det ändå något privat över verksamheten. Hon kunde dock tänka sig att ställa upp på en intervju.



Resultatet har blivit intervjuer, noggrann läsning av avtal, samtal med såväl Konsumentverkets lokala avdelning Hallå konsument, samt Datainspektionen. De två senare har varit hjälpsamma, men samtidigt hänvisat till varandra då ingen av dem anser att detta ligger under deras paraply. I sig ett tecken på en komplex fråga, där konsumenten/användarenfår ta ett stort ansvar för att dennes personuppgifter inte hamnar på villovägar.




I tisdagens tidning publicerar Norra Halland de intervjuer som gjorts.



Läs då om ”Kristina” som blev reklamansikte för Match.com utan vetskap, och mot sin vilja.



Daniel Blomqvist
Reporter
Norra Halland