18 Januari 2020 11:55 | Ingrid Höglind

Förra veckan gick jag till vårens första vattenträning i simhallen här i Kungsbacka. Det brukar vara trevligt.

Jag visste att en privat entreprenör, av någon märklig anledning, skulle ta över driften redan nu från årsskiftet. Därför hade jag kollat deras hemsida för att se om något var ändrat. Jag möttes av ett betryggande besked om att allt skulle fortsätta som vanligt. Det kändes betryggande, så jag brydde mig inte om att läsa vidare.

Fast som vanligt var det absolut inte. Jo, inne i simhallen var det samma ledare och fina stämning som förut. I ingångskassan rådde däremot kaos. Där var fullt av folk i ny företagsmundering, som försökte förklara ett vimmel av nyheter som ändrade prisbilder, behov av att byta periodkort, regionmedlemskap och problem med nytt kassasystem, som jag inte begriper varför kunderna skulle besväras av.

Varför så bråttom?

Man försvarade sig med att man bara haft stängt en dag för att trimma in allt nytt. Men varför så bråttom? Övergången till privat drift borde givetvis helt ha väntat tills nya simhallen öppnas. Innan dess finns det också god tid att testa alla system ordentligt under de sex vårveckor, då det ska vara helt simhallsstängt i Kungsbacka.

Vem kan hitta på något så urbota dumt, som att krångla till det och avtala med en entreprenör för drift av nuvarande simhall i dess sista skälvande månader?

Höjda priser

Att priserna ska höjas markant i den nya simhallen är illa nog, men att plötsligt behöva betala högre pris i den gamla är befängt. Sedan kan jag inte förstå varför redan köpta års- och periodkort inte kan få fortsätta att gälla tills de löper ut och den trista höjningen ta vid först därefter. Sådant hade avtalsskrivarna givetvis enkelt ha kunnat reglera, om de haft minsta lilla känsla för kundservice.

Jag har inget principiellt emot privat drift, men när man använder sådan borde den självklart innebära förbättringar och inte leda till ökad byråkrati, som skrämmer bort kunderna.

Större ansvar än så

Jag tycker också att Kungsbacka kommun har brustit rejält i att ge information om vad som blir nytt och bättre med den nya driften. Man har gjort det väldigt enkelt för sig genom att med bara en länk hänvisa till entreprenörens hemsida.

Men kommunens ansvar är större än så. En ordentlig jämförelse av vad som ändras och varför hade varit på sin plats både på kommunens hemsida och i annonser i lokalpressen. För det handlar trots allt om kungsbackabornas skattefinansierade simhall och inte om ett vanligt privat företag. Här krävs skärpning på flera håll, för det här ger smolk i bägaren inför öppningen av nya simhallen, som jag vet, att vi är många som länge har sett fram emot.

 

Här kan du läsa fler krönikor