NYHETER 2019-01-12 KL. 10:00

Var kan nya spår dras?

Var kan nya spår dras?

TV-klipp och nyheter

Västtrafik vill tredubbla resandet med kollektivtrafiken 2035. Arkivfoto: Norra Halland.

 

Om pendlingen växer som hittills kan det i framtiden behövas fyra spår mellan Kungsbacka och Mölndal. Men var? Risken finns att fastigheter i centrum måste tvångsinlösas.

– Det skulle det kunna innebära, men då talar vi kanske om 2035 till 2050, säger utredaren Fredrik Bärthel på Trafikverket.

 

Västtrafik vill tredubbla resandet med kollektivtrafiken till 2035. Pendeln är en viktig del, men frågan är om tågen får plats på nuvarande två spår mellan Kungsbacka och Mölndal.

Som Norra Halland tidigare berättat gör Trafikverket just nu en åtgärdsvalsanalys, det vill säga utreder vilka alternativ det finns för att klara framtidens trafik.

– Utredningen ska vara klar i år, och eventuella åtgärder prövas i nästa nationella infrastrukturplan som börjar 2022, säger utredningsledare Fredrik Bärthel på Trafikverket.

Alla är överens om att det behöver få plats fler tåg. Men om man klarar sig med mindre åtgärder och två spår, eller om det behövs en kraftfull utbyggnad till fyra spår norrut från Kungsbacka ska utredningen visa.

Skulle utredningen visa att fyra spår behövs från Kungsbacka och norrut, är det inte säkert att de ska ligga i centrum.

– De kanske ska gå utmed E6:an eller på annan plats. Det får utredningarna ge svar på, säger Fredrik Berthel.

Kungsbacka har, som Norra Halland kunde berätta för en tid sedan, dragit igång en utredning som ska titta på det är möjligt rent tekniskt att gräva ner fyra spår mellan Resecentrum och Hede för att inte ytterligare skära centrum mitt itu. Det skulle frigöra mark och minska buller och risker med trafikfarligt gods.

Men det lär bli dyrt, och Trafikverket vill i så fall med all sannolikhet ha medfinansiering från kommunen.

 

Å andra sidan, skulle man lägga fyra spår i ytläge kommer ett antal villaägare norr om Resecentrum i kläm.

– Vi är fullt medvetna om att det skulle kunna innebära att vi måste lösa in fastigheter, säger Fredrik Bärthel.

– Men där är vi som sagt inte än, och skulle det alternativet bli aktuellt talar vi troligen om ett bygge någon gång mellan 2035 och 2050.

När frågan om antal spår och läge är löst väntar tuffa förhandlingar. Först för att få pengar från infrastrukturplanen, där hela landets slåss för sina satsningar.

Sedan mellan kommuner, region och Trafikverket.

Slutligen med de som riskerar att komma i kläm vid ett bygge. Onsalavägen är ju ett klockrent exempel på alla dessa punkter.

Under tiden kan man börja med ombyggnader som är mindre dramatiska.

– En åtgärd som ökar kapaciteten och förbättrar pålitligheten för pendlingen är att bygga om Kungsbacka station med två nya vändspår för pendeltågen.

– Men det stora problemet är hastighetsskillnaden med snabba och långsamma tåg. Snabbtåg som går 250 kilometer i timmen söderut från Kungsbacka utreds just nu. När ett snabbtåg hinner ikapp ett pendeltåg eller ett godståg behöver det passera.

På kort sikt är det fler förbigångsspår för godstrafiken som behövs. Det finns redan ett på västsidan vid Lekarekullen söder om Kungsbacka, men det skulle behövas ett på östra sidan också.

 

I samma åtgärdsvalsstudie utreds även motorvägen mellan Varberg och Kungsbacka, och motens kapacitet. Framför allt Onsalamotet är överlastat, vilket riskerar att bli en trafikfara när köer växer ända ut på motorvägen.

I en parallell studie utreds även 158:an, den andra trafikartären till Göteborg.

 

Skaffa Norra Hallands app här



TV-klipp och nyheter

Påskbrasa eller ris – så beslutar kommunen
NYHETER 2024-03-27 KL. 14:00
Premium

Påskbrasa eller ris – så beslutar kommunen

Åtta har sökt dispens – tre har fått avslag

Ny asfalt på E6 - så ska nytt trafikkaos undvikas
NYHETER 2024-03-27 KL. 12:45
Premium

Ny asfalt på E6 - så ska nytt trafikkaos undvikas

Projektledaren: "Störningarna vi hade fjol vill vi inte ha igen"

Guldpress för Onsalabon
SPORT 2024-03-27 KL. 09:13

Guldpress för Onsalabon

Fler nyheter