VÅRD 2021-12-18 KL. 09:00 Ett komplicerat pussel med vikarier
Av Kristian Alm
Krasslig och ringer dig sjuk? Varje morgon startar ett komplicerat pussel för att lösa personalsituationen i kommunens hemtjänst, boenden och skolor. Behovet är enormt.
– Vi klarar normalt sett 95 procent, men de gör ju inte dem gladare som inte fick en vikarie, konstaterar Stefan Sanderholt på Vikariecenter.
Sonja Svensson är enhetschef på Vikariecenter.
Som Norra Halland kunde berätta i tisdags är behovet av timanställda och korttidsvikarier extra stort nu. Covidfrånvaro, influensa och magsjuka slår hårt. Kommunens förvaltningar letar med ljus och lykta efter både fler fastanställda och timanställda.
Spindeln i nätet är Vikariecenter där ett tålmodigt gäng försöker täppa igen hålen som uppstår varje dag. Och trots att det finns en bit över 1 000 möjliga vikarier i systemet är det inte lätt.
Varje vikarie ska meddela i systemet Medvind om de är tillgängliga eller inte. Sen matchar Vikariecenter behovet med de som är villiga att jobba. Låter enkelt och smidigt – men människor är människor.
– Vi informerar tydligt om vad som gäller när man anställs, men det är ofta som det inte stämmer i systemet. Behöver vi tio personer en morgon får vi kontakta många fler innan vi fyllt behovet. Vi får vara som säljare! berättar Stefan Sanderholt som arbetat på Vikariecenter i sex år och ansvarar för Vård och omsorg i centrum.
Väcker vikarierEgentligen ska det räcka med ett sms till vikarien, men när det gäller luckor på morgonen ringer man för säkerhets skull och kollar om de som anmält sig verkligen vaknat och är på gång. På eftermiddagar och kvällar räknar man med att vikarierna hunnit notera sms:et.
– Normalt sett klarar vi att täcka över 95 procent av vikariebehovet, men just nu är vi nere på 85 procent, berättar enhetschef Sonja Svensson.
90 procent låter ju fantastiskt, men det är inte alltid Vikariecenter får den reaktionen...
– Det är den tionde vi inte klarar som folk ofta uppmärksammar. Och det är klart, utan vikarie får personalen slita extra, säger Stefan Sanderholt.
Över tusen personer i systemet låter betryggande – problemet är att det inte är samma människor så länge. Det är ett ständigt flöde in och ut ur systemet.
– Det är många som studerar som jobbar extra, men slutar efter examen. Och de som får fast jobbar lämnar också timtjänsten, konstaterar Sonja Svensson.
Varje ny vikarie innebär intervju, kontraktsskrivande, undertecknande av sekretessregler, brottsregisterutdrag, nyckelutlämnande när det gäller vården och flera andra rutiner. Och sen ska alla prylar tillbaka om vikariekontraktet sägs upp.
– Ja, det är en enorm apparat, säger Stefan Sanderholt och skrattar lite.
Återgått till det normalaUnder covidkrisens inledning blev det faktiskt på ett sätt lättare att sköta jobbet, för det strömmade till vikarier som förlorat jobbet i andra branscher. Men nu har det återgått till det normala, ja efter sommaren har det faktiskt varit svårare än någonsin att hitta lämpliga kandidater. För det går inte med vem som helst, även om man inte kräver erfarenhet av yrket.
– Alla som söker intervjuas, så att vi får en uppfattning om hur de är som personer och om de klarar språket. Sen måste alla lämna en referens. Det kan vara en tidigare chef, en mentor från skolan eller en fotbollstränare som kan intyga att personen klarar tider och sköter sina åtaganden, berättar Camilla Orsimo som arbetar med rekrytering.
– Ibland är det uppenbart att de söker fel jobb. Den som ska jobba inom omsorgen bör ju tycka om att jobba med äldre människor, annars får vi lotsa in dem på ett annat spår.