Vädret idag
Skurar
11°C
Prognos maj 24, 2019
dag
Regn
13°C
 

Undervisning i sex- samlevnad kräver öppet klimat

Information. Det finns idag gott om litteratur i ämnet för unga. Men de flesta skolungdomar söker sin information på nätet, berättar skolsköterskan på Fullriggaren Malevik. Foto: Daniel Blomqvist

 

”Min kropp”, steg för steg, och ha alltid skydd. Det är tre principer som Fullriggaren Malevik har i sin sexualundervisning.

– Om den andre flyttar på din hand, då är den på fel ställe, säger läraren Robert Johansson.

 

Sexualundervisning i grundskolan, del 2. 

Bilder, filmer, dejtingappar och ”sexting” via sms. För unga idag finns en näst intill obegränsad tillgång, önskad eller oönskad, till sexrelaterat material via internet och sociala medier. Norra Halland har undersökt hur skolan hänger med i sexualundervisningen.

 

 

Lugnt och avdramatiserat. Så anser Robert Johansson att man bör närma sig undervisning i sex- och samlevnad. Han är förstelärare i förskola och grundskola på Fullriggaren Malevik, men arbetar även på andra skolor i kommunen. 

– Det är viktigt att den som undervisar är bekväm. Alla delar på kroppen har namn, och jag försöker prata om det som om man pratar om örat eller svalget eller vad som helst, säger han.

 

Robert Johansson tycker att de har lyckats få till ett bra och öppet klimat på skolan i Malevik. Som exempel nämner läraren att killar och tjejer kan sitta vid samma bord och prata om personliga ämnen utan att det känns konstigt.

– Killarna kan till exempel fråga och prata om vad flytningar är för något. Dessutom jobbar vi även mycket med kärlek och relationer och försöker få till bra samtal.

 

Försteläraren Robert Johansson anser att det är väldigt viktigt med såväl försiktighet som ett avdramatiserat närmande till sexualundervisningen. Foto: Daniel Blomqvist

 

Steg för steg

Samtidigt krävs ett försiktigt närmande till såväl ämnet som till konkreta handlingar tycker Robert Johansson.

– Det är så olika var man själv är i tanken. Vi hade en lektion där jag hade tagit med 25 kondomer som eleverna fick titta på. En del provade att trä på dem på träsnoppar som tillverkats i slöjden, några ville mest öppna och se hur de såg ut, medan andra kanske var nyfikna men nöjde sig med att titta på när klasskompisarna undersökte dem, berättar han.

Utefter idén om allas olika tankar och känslor har skolan arbetat fram tre bärande idéer till sexualundervisningen.

– Den första handlar om rätten till sin egen kropp, och hur viktigt det är att tänka på att alla inte uppfattar saker likadant. Sedan har vi ”steg för steg”, som handlar om hur viktigt det är att närma sig försiktigt i relationer. Om den andra personen flyttar på din hand, då är den på fel ställe. Det tredje är att man alltid ska ha med sig kondom. Vi pratar en hel del om preventivmedel och könssjukdomar, säger Robert Johansson.

 

 

Läs del 1 i miniserien om sexualundervisning där elever själva berättar. Klicka här. 

 

I del 1 berättar elever om sina tankar i ämnet. Klicka på bilden.

 

 

Fniss är ok – men respekt är viktigt

Undervisningen kan alltså spänna från allt mellan kärlek och relationer till funderingar kring såväl den egna kroppen som andras kroppar.

– Och vi försöker även överskrida och komma bort ifrån heteronormen. Den är ju fortfarande väldigt stark om man ser till i stort sett all litteratur. Ett sätt att närma sig ämnet är genom värderingsövningar, och dessa övningar brukar vara väldigt uppskattade av eleverna, säger han.

 

Robert Johansson berättar att de i undervisningen till exempel tittar på RFSU:s hemsida.

– Där finns texter som Kukkunskap och Fittfakta. Men vi använder även sidan 1177 för att läsa om sex- och samlevnad. Så det är kvalitetssäkrade sidor. Och klart att det ibland förekommer skratt och fniss under lektionerna. Och det är ok. Men jag kräver att eleverna visar respekt. Förekommer det dåliga kommentarer, då får man lämna klassrummet omedelbart.

 

Skolsköterskan: "De kommer inte hit spontant" 

 

Skolsköterskan Helena berättar att det i hennes uppdrag ingår att prata med elever i årskurs fem om puberteten. Men när det gäller högstadieeleverna blir det inte så mycket kontakt som man kanske kan tro.

– Nej de kommer inte hit spontant med frågor som rör sexuell hälsa i någon större omfattning. Ett av skolsköterskans uppdrag är att ha regelbundna hälsosamtal med eleverna där dessa ämnen kan tas upp. Men det är så olika på olika skolor, hur mycket tid som skolsköterskan har på respektive skola, säger hon.

 

Dessutom visar en undersökning från Skolverket att 70 procent av informationen som elever söker, hittar de själva på nätet. Endast åtta procent av informationen får de från elevhälsan. 

– Därför är det jätteviktigt för skolan att upplysa om vilka källor som är tillförlitliga.

 

Och att sex- och samlevnadsundervisning som ämnesöverskridande ämne är viktigt är något som Helena trycker på.

– Det handlar om så mycket, om allt från rätten till att få bestämma över sin egen kropp, identitet, normer och så mycket mer som hör livet till.  Det är ett ämne som det gäller att skapa utrymme för, inte minst att pedagoger får bra utbildning och fortbildning. Och det är ett viktigt ämne för att vi ska få ett jämställt samhälle.

 

Läs de fullständiga artiklarna i fredagens Norra Halland, eller i appen. Klicka här. 

Daniel Blomqvist
Reporter daniel.blomqvist@norrahalland.se 0300-521363

TYCK TILL: Kommentera artikel

Kommentera detta inlägg

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

NYHETER

DebattLäs mer >>

ANNONS



TYCK TILL:

Flyget är en stor utsläppsbov. Tänker du dra ner på flygandet?

Visa Resultat

Loading ... Loading ...

Diskutera TYCK TILL

Kommentera

DET HÄNDERLäs mer >>

Fredag 24 maj

kl 9.30–11.30 Öppen förskola i Tölö församlingshem. För barn 0-5 år i vuxens sällskap. 

Kl 11.30–13 Fairtrade café i Tölö församlingshem. 

Kl 10–12 Drop-in kafé på Anhörigcenter, Västergatan 23. 

kl 19 Andreas Barås Spelar Roll – en pjäs om en pjäs. Alléteatern. Av Freddi Högabo, regi Richard Forsberg och Anneli Wallander. I rollerna: Andreas Barås, Andreas Scheffel och Kjell-Åke...

Läs Mer

Så här funkar eNH!