SPORT 2022-05-09 KL. 13:00 Superlöftet kom trea i sin SM-premiär
Av John Skoglund
SM i trial 2022 startade på Sellmans kulle invid väg 158 under lördagen. Kungsbackas 12-åriga Anton Norén Carlsson tog en meriterande tredjeplats i sin debut i juniorklassen.
Full koncentration för Anton Norén Carlsson när han kör sektion ett under SM i Kungsbacka. Foto: John Skoglund
TRIAL. SM avgörs i tre olika klasser – senior, junior och ungdom. I ungdomsklassen som man kan tävla i tills man är 16 år, där vann Anton Norén Carlsson guld som 11 och 12 åring. Nu har han gått över till den tyngre juniorklassen där man kör en motorcykel med 125 kubik och med en maxålder på 21 år. I sin debut i Kungsbacka lyckades han med bedriften att ta en stabil tredjeplats långt före fyran.
– Det gick ju bra, säger Anton Norén Carlsson efter sista varvet medan han fyller på energidepån med förädlad potatis.
Vad är skillnaden mellan att köra juniorklassen och ungdomsklassen?– I stället för två varv så kör man tre varv och cykeln är mycket större och tyngre.
När började du köra trial?– När jag var fem år. Det är roligt och man får massa nya kompisar i olika åldrar.
Under söndagen drog SM-cirkusen vidare till Horndal i Marks kommun för deltävling två av sex i serien. Även där lyckades Anton Norén Carlsson bli trea och han ligger därmed på en tredjeplats i totalställningen.
I seniorklassen har Kungsbacka TK landets bäste trialförare genom tiderna. Eddie Karlsson som nu mer inte tävlar i trial tog tio raka mästerskap mellan 2011–2020 och är idag en ung legendar för de som tävlar. Eddie Karlsson är nu 27 år och har pensionerat sig från trial.
– Det är en kille man ser man upp till, säger Linus Almthén, titelförsvarande svensk mästare i stora seniorklassen från 2021, under ett stopp i uppvärmningen inför starten i Kungsbacka.
Vad krävs för att bli bäst i trial?– Mycket träning i många år och erfarenhet, säger Linus Almthén och medger även att det behövs talang och ett bra balanssinne för att bli en riktigt bra trialförare.
Linus Almthén, som tävlar för Ale TK, vinner tävlingen i Kungsbacka under lördagen medan Fredrik Johansson, Tiger TK från Huddinge, plockade hem tävlingen i Kinna under söndagen.
Parkeringsmöjligheterna är begränsade vid tävlingsområdet, men annars är trial en förnämlig sport att följa som publik. Det bjuds på både spänning och underhållning av de otroligt duktiga balanskonstnärerna och visst skulle fler öppna ögonen för sporten om man tog chansen att åka och titta. Möjligen kan man ha en buss som kör mellan station och tävlingsområdet.
Trial avgörs i ett antal sektioner där en sektion kan ta 20–40 sekunder att köra. Under lördagen kördes det tio sektioner gånger tre varv för senior och junior. En domare bedömer om föraren sätter ner sina fötter och delar ut prickar. Ju färre prickar, desto högre upp i prislistan kommer man.
Sveriges bäste åkare i en grym balansakt i dagens sista framträdande. Linus Almthén tävlandes för Ale TK. Foto: John Skoglund
SM Trial
Deltävling 1: 7 maj Kungsbacka
Deltävling 2: 8 maj Kinna
Deltävling 3: 28 maj Ale
Deltävling 4: 4 Juni Karlskoga
Deltävling 5: 3 september Huddinge
Deltävling 6: 15 oktober Nyköping