NYHETER 2021-09-20 KL. 20:00

Spektakulära vyer på elektrisk flygtur

Under söndagen fick Kungsbacka ultralätta flygklubb finbesök på flygfältet i Fjärås. Världens andra producerade och certifierade elflygplan, med piloten Rickard Carlsson bakom spakarna, stannade för att ladda batterierna. Norra Halland fick sedan äran att åka med planet till Varberg.

Spektakulära vyer på elektrisk flygtur
Rickard Carlssons arbetsplats går inte av för hackor. Vacker utsikt, lugnt och tyst.

TV-klipp och nyheter



Det är Aeroklubben i Göteborg som har hand om det lilla elflygplanet, som finansierats av Naturvårdsverkets investeringsstöd Klimatklivet och Sernekekoncernen. Aeroklubben har haft planet i ganska precis ett år, men det var först i våras som man kom i gång med flygningar.

– Vi ska använda det för skolning, alltså lära upp piloter att köra elflyg. Syftet är att hjälpa till att introducera elflyg i Sverige, säger Andreas Martin, medlem i Aeroklubben och Kungsbackabo.




De som redan är utbildade piloter kan få en så kallad skillnadsutbildning för att även kunna köra elektriska flygplan. För nya piloter bakas elflygkursen in i grundutbildningen.

Sverigeturnén är i gång


De flygningar elplanet har gjort i utbildningssyfte har varit kortare turer nära hemmaplan i Säve och mellan laddstationerna i Borås, Trollhättan och Uddevalla. Nu är det dags för SE-KWH, som planet heter, att flyga på sin första längre utflykt.

– Huvudmålen är Halmstad, Ljungbyhed, Kristianstad, Växjö, Kalmar och slutligen Visby den första oktober. Det här gör vi tillsammans med organisationen Sveriges regionala flygplatser, så de kommer att anordna lite större event vid varje stopp, berättar Andreas Martin.


Mjuk, tyst landning i Fjärås.


Utöver de stoppen blir det förstås en hel del kortare laddningspauser. Det var just en sådan som ägde rum i Fjärås under söndagen. Vid tiotiden på förmiddagen landade elflygplanet under fascinerande tystnad på Kungsbacka ultralätta flygklubbs landningsbana. En välkomstkommitté bestående av ett antal nyfikna medlemmar från den lokala klubben väntade.

– Jag tror verkligen på el, jag är helt övertygad om att det kommer bli det nya. Åtminstone när det gäller hobbyflyg. Det här är en kul grej och så får vi nosa lite på framtiden, säger Tonny Tunared, klubbens ordförande.

Okomplicerade reglage


Efter någon timmes laddning blev det så dags att flyga vidare mot Varberg, då med undertecknad som passagerare i kabinen. Ett axplock ur piloten Rickard Carlssons CV tar udden av all eventuell nervositet. Han är Sveriges första certifierade elflygare och elflyglärare, med lång erfarenhet av att hålla ställningarna i luften.

– Det här planet styrs väldigt enkelt, säger Rickard Carlsson och visar den handfull spakar som används under en normal flygtur.


Planet väger knappt 430 kilo och får max lastas till en totalvikt av 600 kilo. Det är inklusive pilot och passagerare, så någon packning finns det inte utrymme för. Rickard Carlsson gör planet redo för avfärd, vi klättrar in i planet, sätter oss till rätta, knäpper fast fyrapunktsbältena, tar på hörlurarna och så bär det av.

– Kalle Wilhelm Helge startar på bana 06, avser göra en vänstersväng följt av en fly by innan vi fortsätter sydväst mot Varberg. Take off time 11.55, meddelar Rickard i kommunikationsutrustningen.

Klar sikt trots mulet väder


Under färden har vi E6:an på vänstra sidan och havet på den högra. 500 meter upp i luften ser alla bostadshus, Tjolöholms slott, Ringhals och allt annat vi flyger över ut som dockskåpstillbehör. Sikten är helt otrolig – man ser konturerna av Danmark över havet.

– För mig som lärare är det här en fantastisk arbetsplats, säger Rickard.


Det gråmulna, kyliga vädret är optimalt för flygning. Trots lite blåst går turen stabilt, helt utan turbulens. Landskapet börjar gulna på sina håll, men grönt är fortfarande den dominerande färgen på fält och skogar.

– Jag tycker mest om att flyga på sommaren. Det är finare när allt är riktigt grönt, och det är väldigt trevligt att kunna landa och bada någonstans, säger Rickard.


Rutten är bara 19 nautiska mil (cirka 36 kilometer), och med en fart på 150 kilometer i timmen tar det (tyvärr) inte mer än en kvart innan vi ser flygfältet i Varberg och det blir dags att landa. Under start och landning vill Rickard helst ha det tyst omkring sig för koncentrationens skull.

– Det kallas steril cockpit, säger han.

Kalle Wilhelm Helge, som planet alltså heter enligt bokstaveringsalfabetet (KWH), landar i Varberg strax efter klockan tolv. Norra Halland tackar för turen medan Rickard Carlsson sätter planet på laddning och gör sig redo för att flyga vidare söderut.



TV-klipp och nyheter

Påskbrasa eller ris – så beslutar kommunen
NYHETER 2024-03-27 KL. 14:00
Premium

Påskbrasa eller ris – så beslutar kommunen

Åtta har sökt dispens – tre har fått avslag

Ny asfalt på E6 - så ska nytt trafikkaos undvikas
NYHETER 2024-03-27 KL. 12:45
Premium

Ny asfalt på E6 - så ska nytt trafikkaos undvikas

Projektledaren: "Störningarna vi hade fjol vill vi inte ha igen"

Guldpress för Onsalabon
SPORT 2024-03-27 KL. 09:13

Guldpress för Onsalabon

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | HANDBOLL 2024-03-28 KL. 21:35
Mittsexan duckade mardrömsslutet
Premium | KULTUR & NÖJE 2024-03-28 KL. 18:00
Påskparty inledde påsklovet

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Lasse fixar allsång med extra allt

Lasse fixar allsång med extra allt

Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.