Annons

Snart invigs outletbyns nya butiker

Nu är utbyggnaden i stort sett klar. 15 nya butiker flyttar in i outletbyn som fått ett elegantare utseende. Det finns också en större lekyta, ett informationscenter och nya matställen på väg in.
– Vi ville ha ett större urval. Omsättningen har fördubblats på fem år och det var dags att ta nästa steg, säger Per Wallentin, centrumledare på Hede Fashion Outlet om bakgrunden till ombyggnaden.
Jobb & Pengar | 20 Oktober 2019 11:00

När Hede Fashion Outlets visar upp sin nya utbyggnad är det bland annat med en ny, större lekyta. Per Wallentin som är centrumledare är nöjd med hur utbyggnaden och uppfräschningen av den gamla delen blivit.

FOTO: Christina Nordwall

Fortfarande snickras det i en del butiker och det är bråda dagar inför invigningen den 24 oktober. De tidigare 55 butikerna utökas med ytterligare 15 och det är välkända märken som flyttar in. L´Occtitane, Reima, Only, Didriksson, Sand Copenhagen, ECCO och Triumph är några av nytillskotten och ambitionen är att nå en bred målgrupp.
– Vårt ordinarie upptagningsområde är Uddevalla–Jönköping–Halmstad. Vår vanligaste kund är i åldern 25–39 och oftast en kvinna, säger Per Wallentin och visar en ny app som ger poäng till kunder som registrerar sig.

Den ger också besked om att Hede Fashion Outlet blivit en turistdestination för tyskar, danskar och norrmän, och den senaste tiden även för turister utanför EU.
– Det ska vara en bra mix så att alla konsumenter hittar det de vill ha och det ska vara ett bättre pris än i ordinarie handel. Outlet är inte längre billiga varor i en låda, det är inte det senaste men det är bra produkter till bra pris vilket konsumenten är villig att betala för, säger han.

Per Wallentin menar att även om näthandeln tagit marknad från den ordinarie butikshandeln gäller inte samma sak för outlets.
– Det är outlets och e-handel som går bra. Vi har fördubblat omsättningen på fem år.
Den totala nya shoppingytan blir nu drygt 19000 kvadratmeter, de röda gatuplattorna i outletbyn har bytts ut till ljusare grå och fasaden har fått ett lyft. Utbyggnaden påbörjades i oktober förra året och hittills har kalaset kostat ägarna Via Outlets 200 miljoner kronor.
– Vi räknade med att ha 80 procent uthyrt när allt var klart men det har faktiskt blivit 100 procent. 70–75 butiker är lagom, säger Per Wallentin.

 

Annons

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Sökes: fler som vill bli blodgivare

Vård Har du funderat på att bli blodgivare? Nu är det i så fall dags att göra slag i saken. ...

Debatt: Håll avstånd vid boxarna!

Debatt Att hålla avstånd och visa hänsyn mot sina medmänniskor känns självklart. Jag är inte ...

Märkligt bilinbrott: ”Känns så onödigt” 

Blåljus I slutet på förra veckan utsattes en av företaget Aktivitetshyras bilar för ett inbrott. Bland annat stals ...
Annons