När Hede Fashion Outlets visar upp sin nya utbyggnad är det bland annat med en ny, större lekyta. Per Wallentin som är centrumledare är nöjd med hur utbyggnaden och uppfräschningen av den gamla delen blivit.

FOTO: Christina Nordwall

Fortfarande snickras det i en del butiker och det är bråda dagar inför invigningen den 24 oktober. De tidigare 55 butikerna utökas med ytterligare 15 och det är välkända märken som flyttar in. L´Occtitane, Reima, Only, Didriksson, Sand Copenhagen, ECCO och Triumph är några av nytillskotten och ambitionen är att nå en bred målgrupp.
– Vårt ordinarie upptagningsområde är Uddevalla–Jönköping–Halmstad. Vår vanligaste kund är i åldern 25–39 och oftast en kvinna, säger Per Wallentin och visar en ny app som ger poäng till kunder som registrerar sig.

Den ger också besked om att Hede Fashion Outlet blivit en turistdestination för tyskar, danskar och norrmän, och den senaste tiden även för turister utanför EU.
– Det ska vara en bra mix så att alla konsumenter hittar det de vill ha och det ska vara ett bättre pris än i ordinarie handel. Outlet är inte längre billiga varor i en låda, det är inte det senaste men det är bra produkter till bra pris vilket konsumenten är villig att betala för, säger han.

Per Wallentin menar att även om näthandeln tagit marknad från den ordinarie butikshandeln gäller inte samma sak för outlets.
– Det är outlets och e-handel som går bra. Vi har fördubblat omsättningen på fem år.
Den totala nya shoppingytan blir nu drygt 19000 kvadratmeter, de röda gatuplattorna i outletbyn har bytts ut till ljusare grå och fasaden har fått ett lyft. Utbyggnaden påbörjades i oktober förra året och hittills har kalaset kostat ägarna Via Outlets 200 miljoner kronor.
– Vi räknade med att ha 80 procent uthyrt när allt var klart men det har faktiskt blivit 100 procent. 70–75 butiker är lagom, säger Per Wallentin.