Om tågen ska stoppa i Åsa varje timme på vardagar och varannan timme på helger krävs det 13,1 miljoner extra. Det visar en utredning.
Liberalen Tommy Rydfeldt som länge haft tågstationen i Åsa som en profilfråga fick med sig Hallandstrafikens styrelsen på att utreda vad det skulle kosta med en rejält utökad trafik till Åsa.
I dag stannar tågen främst i rusningstid på morgon och kväll.
Att införa stopp norrut och söderut minst varannan timme på vardagar och helger skulle kosta 7,9 miljoner, när biljettintäkterna räknats bort.
Om man vill ge Åsaborna ett stopp varje timme på vardagar och varannan timme på helgerna, blir nettokostnaden 13,1 miljoner.
Pengarna skulle i så fall tas från Region Hallands kassa. Sedan 2012 är kollektivtrafiken Region Hallands ansvar. Då gjordes en skatteväxling på 25 öre. Regionen höjde och kommunen sänkte.
Den 3 april ska regionstyrelsen diskutera kollektivtrafiken. Frågan är om Tommy Rydfeldt kan få med sig övriga ledamöter på att ge Åsa en kraftigt utökad budget.
Men att vara i opposition är inget för Ulrika Jörgensen
Kullavikvännernas söner gör upp i SM-finalen
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.