Nu ska resandet i kommunen bli mer miljövänligt. Nya regler ska få de anställda att välja rätt.



– Vi ska uppmuntra till fossilfria resor på olika sätt, och göra det till ett enkelt alternativ, säger Sven-Erik Bergström, specialist på hållbarhet i Kungsbacka kommun.


Från och med årsskiftet är förhoppningen att de nya reglerna för tjänsteresor ska börja gälla.


Det blir inga förbud utan istället rekommendationer, men om förvaltningarna inte anpassar sig kommer det att kosta.


– Tanken är att de som väljer exempelvis att köra på bensin eller att flyga, ska klimatkompensera med pengar som läggs i en central pott. Pengarna ska gå till saker som gynnar miljön, som elcyklar och solceller.



Det kräver till viss del nytänkande, och ska man som anställd resa långt får man fundera över om man ska tåget och bo på hotell istället för att flyga. Det blir ytterst upp till chefen att bestämma. Förhoppningen är att effekten blir win win, både ekonomin och klimatet kommer att vinna på de nya resereglerna, ekonomin på så sätt att pengarna till klimatkompensation stannar inom kommunen.


Hur stora avgifterna kommer att bli är inte bestämt ännu.


– Om alla ”gör fel” handlar det kanske om en miljon, säger Sven-Erik Bergström.


– Men vi uppskattar att vi inledningsvis kanske kan få in 200 000 kronor till potten, pengar som kommer att ge en extra skjuts till miljöinvesteringar. Förhoppningsvis minskar potten om möjligheten att välja rätt ökar…



De nya resereglerna tar avstamp i klimatstrategin som nyligen antogs och nu ska omsättas i praktiken. Målsättningen är att kommunen till år 2030 ska minska utsläppen från transporter med 70 procent.


– Strategin är beslutad i kommunfullmäktige, och politikerna vill styra mot ett klimatvänligt resande. Hellre tåg än flyg om man ska resa långt och för kortare resor helst elbilar och cyklar eller kollektivt med buss och tåg.


Sven-Erik Bergström tror att det kommer att gå mer eller mindre lätt för de olika förvaltningarna. Lite otippat seglar Förskola och grundskola upp som den förvaltning där man kört mest med fossildrivna bilar.


– Vad jag har förstått är det pedagoger med specialkompetens som kör mellan olika skolor. Självklart ska vi göra det enkelt för dem att hitta miljövänligt alternativ, vi ska ta reda på hur vi kan hjälpa till. Kanske ska vi bygga upp en pool med elbilar vid några skolor, vi arbetar med lösningar men är inte klara än.


– Det är bra att även vi ska få poolbilar, säger Maria Andersson, förvaltningschef för Förskola och grundskola.


– Som det är nu har vi inte det. Men man ska kunna ta sig till sin arbetsplats, och sedan köra med kommunens bilar. Vi har många som undervisar i flerspråkigt lärande som behöver ha tillgång till bil.



Christer Lindström, fordonsansvarig på kommunen, ska se till att den miljövänliga bilflottan växer. Han började på Kungsbacka kommun för cirka tre och ett halvt år sedan och sedan dess har mycket hänt.


Nu är 53 procent av bilarna fossilfria, mot elva procent för tre år sedan, och uppdraget för Christer Lindström är att fortsätta öka antalet.


– Vi har 82 gasbilar, som vi bara kör på biogas, och 157 elbilar. Nästan alla nya bilar vi köper in, det rör sig om 80-90 per år, går på fossilfritt bränsle. Bara några få specialfordon klarar inte det.


Bilarna finns spridda på alla förvaltningar, på åtta platser, de flesta i tätorten Kungsbacka.


Det är elbilar som är aktuella för ytterområden eftersom det bara är nära Kungsbacka tätort som det finns möjlighet att tanka biogas.


Hur miljövänlig en elbil är beror förstås på vilken el man kör på, medan biogasen är helt cirkulär.


– Men i Kungsbacka är vi fossilfria. Vi köper förnybar grön el förutom all el vi själva producerar genom solceller, säger Christer Lindström.


– Dessutom försöker vi införa att fler ska nyttja samma bil, alltså att det bir färre så kallade fasta bilar som hör till en viss person.