Vädret idag
Molnigt
1°C
Prognos december 16, 2018
dag
Regn och snö
2°C
 

”Radical Feminist!”

När jag gick längs Kungsmässans alla skyltfönster förra veckan såg jag en tydlig trend. Det är allt vanligare att klädföretag ger ut kollektioner med feministiska budskap. ”Radical Feminist”, ”Fight like a girl!” och ”History is Herstory” går att hitta på T-shirtar i de flesta billiga klädkedjor. Till en början gjorde det mig glad, eftersom dessa tröjor synliggör och sprider feminismen i det offentliga rummet. En tankesnurr senare gjorde det mig fundersam.  

 

För vilket budskap sänder vi egentligen ut när endast flickors kläder bekläds av jämställdhetscitat? Är det verkligen feministiskt? Och hur feministiskt är det att köpa dessa tröjor, när vi vet att de kvinnor som syr dessa billiga tröjor arbetar under slavlika förhållanden?

 

Det är inte bara klädföretag som använder sig av femvertising, att anspela på feminism i reklam. Always, Dove och Pantene är bara några företag jag sett använda kampen för kvinnors rättigheter som budskap i sin reklam. Kanske är det ett effektivt sätt att simplifiera feminismen i vanliga reklamfilmer och därmed nå ut till en bredare publik?

 

Men vad händer med det intersektionella perspektivet, det som beskriver hur olika maktordningar samverkar för att skapa ett förtryck? Ras- och könsdiskriminering sker oftast samtidigt, och bör därför inte särskiljas. Doves kampanj ”Real Beauty Sketches” fokuserar på hur alla kvinnor är fina som de är, samtidigt som endast vita kvinnor visas upp. Är svarta kvinnors rättigheter för mycket att tackla eller visar Dove bara upp vad de vet de kommer slå mynt av? Hur feministiskt är det egentligen att endast stå bakom vissa kvinnor?  

 

Och hur feministiskt är det av Dove att göra ”Dove Campaign for Real Beauty” när dess moderföretag Unilever samtidigt säljer hudblekande krämer i Mellanöstern?

 

I slutet av shoppingturen började jag tänka på mig själv. Om företag utnyttjar feminismen för att tjäna pengar och skapa sig ett gott rykte, gör jag detsamma? Utnyttjar jag feminismen för mitt eget identitetsbygge? Det är förstås viktigt att markera sitt ställningstagande, men kanske säger ett citat som ”Radical Feminist” på min mobils bakgrundsbild egentligen mer om mig än samhället. Det manifesterar en identitet som feminist, men ger det verkligen någon konkret förändring till ett mer jämställt samhälle på samma sätt som 70-talets slogans ”Rätten till fri abort” eller ”Lika lön för lika arbete” gjorde?

 

Har vi tappat bort vad feminismen i grunden är? Förminskar vi den till ett verktyg att tjäna pengar eller bygga vår egen identitet? För det viktigaste är väl inte hur vi själva framställs- om vi köper tröjor med jämställdhetscitat eller hur många likes vi får på en feministisk tidningsartikel? Vi måste även skrapa på ytan och hitta de grundläggande problemen. För kanske är det först då vi faktiskt ser förändring.

 

Skaffa Norra Hallands app här

Filippa Andersson

TYCK TILL: Kommentera artikel

Kommentera detta inlägg

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

DebattLäs mer >>

ANNONS



TYCK TILL:

Julen närmar sig med stormsteg, är du klar med förberedelserna?

Visa Resultat

Loading ... Loading ...

Diskutera TYCK TILL

Kommentera

DET HÄNDERLäs mer >>

Fredag 14 december

kl 11.30-14 Fairtrade caféi Tölö församlingshem.

 

kl 14–16.30 Blues Jam Open Stage på Restaurang Ester. Arra: Föreningen Jazz och blues i Kungsbacka.

 

kl 17–18.30 Idrott hela livet: Prova på judo i Lindälvshallen.

 

kl 18 Tomtefest på Café Nyfiket i Frillesås. Bästa utklädda tomte vinner pris.

 

Lördag 15 december

kl 10–12.30 Kvinnofrukosti Älvsåkers församlingshem. Ingun Adolfsson visar...

Läs Mer

Så här funkar eNH!