NYHETER 2018-11-30 KL. 08:09

”Radical Feminist!”

”Radical Feminist!”

TV-klipp och nyheter

När jag gick längs Kungsmässans alla skyltfönster förra veckan såg jag en tydlig trend. Det är allt vanligare att klädföretag ger ut kollektioner med feministiska budskap. ”Radical Feminist”, ”Fight like a girl!” och ”History is Herstory” går att hitta på T-shirtar i de flesta billiga klädkedjor. Till en början gjorde det mig glad, eftersom dessa tröjor synliggör och sprider feminismen i det offentliga rummet. En tankesnurr senare gjorde det mig fundersam.  

 

För vilket budskap sänder vi egentligen ut när endast flickors kläder bekläds av jämställdhetscitat? Är det verkligen feministiskt? Och hur feministiskt är det att köpa dessa tröjor, när vi vet att de kvinnor som syr dessa billiga tröjor arbetar under slavlika förhållanden?

 

Det är inte bara klädföretag som använder sig av femvertising, att anspela på feminism i reklam. Always, Dove och Pantene är bara några företag jag sett använda kampen för kvinnors rättigheter som budskap i sin reklam. Kanske är det ett effektivt sätt att simplifiera feminismen i vanliga reklamfilmer och därmed nå ut till en bredare publik?

 

Men vad händer med det intersektionella perspektivet, det som beskriver hur olika maktordningar samverkar för att skapa ett förtryck? Ras- och könsdiskriminering sker oftast samtidigt, och bör därför inte särskiljas. Doves kampanj ”Real Beauty Sketches” fokuserar på hur alla kvinnor är fina som de är, samtidigt som endast vita kvinnor visas upp. Är svarta kvinnors rättigheter för mycket att tackla eller visar Dove bara upp vad de vet de kommer slå mynt av? Hur feministiskt är det egentligen att endast stå bakom vissa kvinnor?  

 

Och hur feministiskt är det av Dove att göra ”Dove Campaign for Real Beauty” när dess moderföretag Unilever samtidigt säljer hudblekande krämer i Mellanöstern?

 

I slutet av shoppingturen började jag tänka på mig själv. Om företag utnyttjar feminismen för att tjäna pengar och skapa sig ett gott rykte, gör jag detsamma? Utnyttjar jag feminismen för mitt eget identitetsbygge? Det är förstås viktigt att markera sitt ställningstagande, men kanske säger ett citat som ”Radical Feminist” på min mobils bakgrundsbild egentligen mer om mig än samhället. Det manifesterar en identitet som feminist, men ger det verkligen någon konkret förändring till ett mer jämställt samhälle på samma sätt som 70-talets slogans ”Rätten till fri abort” eller ”Lika lön för lika arbete” gjorde?

 

Har vi tappat bort vad feminismen i grunden är? Förminskar vi den till ett verktyg att tjäna pengar eller bygga vår egen identitet? För det viktigaste är väl inte hur vi själva framställs- om vi köper tröjor med jämställdhetscitat eller hur många likes vi får på en feministisk tidningsartikel? Vi måste även skrapa på ytan och hitta de grundläggande problemen. För kanske är det först då vi faktiskt ser förändring.

 

Skaffa Norra Hallands app här



TV-klipp och nyheter

Målar med händerna
KONST 2024-04-17 KL. 19:00
Premium

Målar med händerna

BLÅLJUS 2024-04-17 KL. 12:45
Premium

"Jag är inte en kaninkokerska"

Kvinna åtalas för ofredande efter Tindermöte

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | NYHETER 2024-04-18 KL. 19:30
Snart klart med toaletter och duschar
Premium | MILJÖ 2024-04-18 KL. 18:30
Fiskgjusarna är på plats i fjorden
Premium | SPORT 2024-04-18 KL. 15:00
Klassikern ser ut att locka 900 löpare
Premium | KRÖNIKOR 2024-04-18 KL. 14:00
Nyckelfrågan är om ilska hjälper

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Lasse fixar allsång med extra allt

Lasse fixar allsång med extra allt

Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.