Henrik Willstedt är en av entreprenörerna bakom succéspelet Quizkampen. Under några år växte deras företag i raketfart, innan de förra hösten sålde företaget i en uppmärksammad storaffär. Sedan dess har Henrik Willstedt hunnit återhämta sig, blicka framåt – och skaffa husbil. Foto: Nils Jönsson
Quizkampen är mobilspelet som erövrade världen. Bakom framgångssagan stod Henrik Willstedt från Kungsbacka, ihop med storebror Robert Willstedt och vännerna Kalle och Olle Landin. Ett år har gått sedan de sålde sitt bolag och blev mångmiljonärer.
I sin första intervju efter försäljningen berättar Henrik Willstedt om tiden efter storaffären – och om framtidsplanerna.
I veckor pågår förhandlingar i det tysta i Stockholm. Den 19 oktober 2017 kommer nyheten att bolaget bakom Quizkampen, Feo Media, säljs till konkurrenten Mag Interactive. Köpesumman, som fortfarande är hemlig, gör Henrik Willstedt och övriga tre grundare till mångmiljonärer. Dagen efter firas affären med stor avslutningsfest. Henrik Willstedt lämnar ifrån sig kontorsnycklarna, festar hela natten med kollegorna och promenerar sedan hem till lägenheten vid Hammarby kaj. När han vaknar är vardagen radikalt förändrad. Övertid, hårt slit, personalansvar och oro över att affären inte skulle bli av har förbytts mot någonting helt annat. Ett tomrum har uppstått.
Det var så många tankar som snurrade, en dimma av förvirring och ångest blandat med glädje. Gjorde vi rätt som sålde?
p>
– Det var så många tankar som snurrade, en dimma av förvirring och ångest blandat med glädje. Gjorde vi rätt som sålde? Sådana tankar dök upp i huvudet hela tiden, berättar Henrik Willstedt över en kopp kaffe vid ett besök i Kungsbacka.
Hela reportaget publicerades i papperstidningen 21/9. Går också att läsa i appen.
Se filmen om hur du skaffar appann här
Kvinna åtalas för ofredande efter Tindermöte
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.