Prov och registrering krävs för drönarflygning
Vid årsskiftet blev regelverket för att flyga med drönare likadant inom hela EU.
Nu krävs både registrering och drönarkort för att få filma och fota från skyn.
Drönare blir allt mer populärt. Men nu gäller nya regler för dem som vill flyga med dem.
De nya reglerna skulle ha införts redan i somras, men övergången sköts på framtiden på grund av coronapandemin som påverkat både stort och smått i samhället.
Bakgrunden till att de införs är dels att det tros bli fler drönare i luftrummet, dels att det nya regelverket ska underlätta för utvecklingen av drönare. Tydligare regler väntas leda till större acceptans och förtroende för drönarflygare.
Eftersom alla drönare måste registreras, blir det också lättare att identifiera operatörer som kan ha tagit bilder i det egna närområdet.
– Vi är precis i början av en accelererande ökning av drönaranvändandet. Precis som för bilar, flygplan, båtar och motorcyklar krävs ett regelverk om samhället ska ha förtroende för det som händer, säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Gett tid till registrering
De nya reglerna skulle ha gällt från och med nu på söndag. Men på grund av högt tryck på hemsida och tekniska problem förlängde Transportstyrelsen på fredagsförmiddagen övergångstiden till den sista januari. Därefter är det de nya reglerna som gäller. Då måste föraren vara registrerad och ha tagit sitt drönarkort.
– Vi i Sverige har valt att inte implementera kraven från den 1 januari. Vi vill ge de svenska fjärrpiloterna och drönaranvändarna tid att registrera sig och skaffa drönarkortet utan stress. En vecka för registrering kan låta lite. Men tiden för ett prov beräknas vara 30–40 minuter och utbildningsmaterialet har funnits tillgängligt sedan i somras. Alla som vill flyga med drönare kommer att ha möjlighet att göra det, säger Rémi Vesvre.
Fortsättningsvis delas drönare in i olika kategorier, beroende på risknivå för flygningen: öppen, specifik och certifierad.
Precis som tidigare får man inte flyga utom synhåll, inte flyga högre än 120 meter (vissa undantag finns) och inte flyga på ett sätt som är farligt för andra.
Fler nyheter här