Just denna dag är Kinn Antonsson inne i klass 1A för att hjälpa till och lära känna eleverna.

FOTO: Kristian Alm

Fjärås Bräckaskolan har inte bara splitter nya lokaler. Bygget har blivit en nystart för skolans pedagogiska arbete och även arbetet med det som brukar kallas värdegrund, alltså vilka etiska riktlinjer man har för arbetet på skolan. Det innefattar till exempel arbetet mot mobbning och kränkning, ordningsregler och hur elever och personal ska uppträda mot varandra.

Redan tidigare har några skolor i kommunen anställt det man kallar värdegrundspedagoger, så förebild fanns när skolledningen kände att det behövdes ett nytt grepp.

– Vi hade haft lite problem med kränkningar och andra incidenter, säger rektor Susanne Lyckevall.

När Kinn Antonsson ringde för att höra sig för om jobb, insåg ledningen att här fanns en person med en intressant bakgrund.  Kinn hade en halv socionomutbildning och nio år som polis, både i yttre tjänst och som utredare. Sen blev hon blev sugen på att göra annat, och testade att driva eget som akupunktör en period.

– För mig är det viktigaste intresset för människor, säger Kinn Antonsson.

Exakt vad värdegrundspedagogen ska göra var inte helt klart, och är fortfarande under utveckling.

– Jag har sagt att vi lägger rälsen framför oss medan vi kör tåget, säger Susanne Lyckevall med ett skratt.

Det har till exempel inneburit värdegrundsövningar i klasserna, samtal med kolleger för att hitta gemensamma spelregler på skolan, men också mer skarpa situationer när det i höst varit kränkning i en klass.

Kinn Antonsson vill tona ner sin polisbakgrund, men medger att många elever är jättenyfikna och vill veta mer. Det kan också ge en extra styrka i knepiga situationer.

– Jag är ju inte rädd för konflikter. Men det är förstås en väldig skillnad mellan hur man handskas med någon som bråkar på stan, och hur man tar sig an elever.

Utredningsarbetet har också gett insikt i hur viktigt det är med dokumentation.

– Vi har börjat med incidentrapporter, så att vi håller koll även på mindre händelser som inte resulterar i någon utredning. Då kan vi bättre förebygga så att det inte händer något större.

– Vi gör även en trygghetskarta över skolan, så vi vet var det riskerar att ske saker och ting. Då kan vi göra något åt det.

Just nu planerar Kinn och skolledningen ett projekt där eleverna ska få diskutera vad man får göra och inte göra på sociala medier.

– Även där har jag nytta av min bakgrund. En del av det som skrivs är ju faktiskt olagligt, det kan handla till exempel handla om olaga hot eller förtal.

Kinn betonar att allt arbete görs tillsammans med övriga pedagoger och hälsoteam. Hennes uppgift är att stötta och i bästa fall bli en knutpunkt.

– Och fortfarande handlar det mycket om att lära känna elever och kolleger. Det går 600 elever här!

Skolledningen ser det som en långsiktig satsning. Att arbeta med förändrad kultur och värdegrundsfrågor tar tid ger färre kortsiktiga resultat.

– Ja, det behövs ett par år innan vi kan se vilka effekter det ger, konstaterar Susanne Lyckevall.