NYHETER 2020-02-20 KL. 07:00

Omstritt arbetssätt får kritik

Datorsystemet Combine har tidvis havererat. Det är stora problem med hemtjänstens arbetsredskap Intraphone. Nu är dessutom en utvärdering klar som visar att den omdiskuterade metoden Individens behov i centrum (IBIC) ökat stressen och försvårat arbetet – tvärtemot förväntningarna.

Omstritt arbetssätt får kritik

TV-klipp och nyheter



3 000 personer sliter inom vård och omsorg i Kungsbacka, och utvärderingar visar att deras arbete för det mesta är mycket uppskattat bland brukare och vårdtagare.

Men den stora organisationen är svårstyrd och har dessutom en pressad budget. Förvaltningen försöker hela tiden hitta effektivare arbetssätt, och ligga i framkant när det gäller teknik.

Men de tre stora förändringar som genomförts de senaste åren har haft stora inkörningsproblem och i stället skapat stress och i vissa fall kaos.

Combine har havererat


Norra Halland har upprepade gånger skrivit om datorsystemet Combine, som gång på gång havererat och tvingats både socialtjänsten och omsorgen att sköta journaler och kommunikation manuellt.

Inraphone som hemtjänsten använder som redskap för att vad som ska göras hos brukare, har tidvis fått kritik från personalen. Den kritiken har accelererat sedan systemet börjat användas för att planera rutterna mellan brukarna. Hemtjänstpersonal tvingas åka fram och tillbaka i kommunen, och siffran för hur många personal som varje brukare möter har stigit kraftigt. En mätning i höstas resulterade i 22 personer under två veckor, vilket placerar Kungsbacka i bottenskiktet i landet.

Ytterligare utvärdering




Nu har precis en utvärdering av en annan storsatsning blivit klar. Det handlar om IBIC, Individens behovs i centrum, som funnits i vården sedan 2014, och även infördes hos Individ och familjeomsorg 2018.

IBIC (som först hette Äldres behov i centrum) har utvecklats av Socialstyrelsen och bygger på att stödet ska utgå från individens behov. Låter självklart, men ibland ges stöd mer schablonartat i stället för att verkligen fråga vad som behövs. IBIC syfte är att alla ska stärkas i att klara av så mycket som möjligt, inte övervårdas.

Enligt Socialstyrelsen leder IBIC till stärkt delaktighet för individen, ökad rättssäkerhet, bättre måluppföljning, tydligare uppdrag till utförare och förbättrat samarbete mellan brukare, anhöriga och personal.

Men för att få veta behoven, krävs ökad dokumentation och hårdare styrning. Frågan är om fördelarna uppväger nackdelarna?

Merparten av målen inte nådda


Svaret enligt utvärderingen är: nej, inte som det fungerat hittills i Kungsbacka. Enligt utredaren Theresa Larsen från Göteborgsregion hade merparten av målen med IBIC inte nåtts:

1) Individens delaktighet föreföll inte ha stärkts

2) Samarbete mellan professionella, individen och anhöriga snarare har försämrats än underlättats

3) Utförare upplevde att detaljstyrningen ökat och handlingsutrymmet minskat. Det är tvärtemot hur systemet såldes in av förvaltningsledningen

4) Kommunen har inte blivit bättre på att följa upp behov och mål på vare sig individ- eller gruppnivå

Men det är svårt att reda ut varför, konstaterar utredaren. Samtidigt med IBIC infördes Intraphone och tog fokus och energi. Theresa Larsen slår också fast att politiker och förvaltningsledning hade haft orealistiska förväntningar, och det saknades en gemensam bild av vem som skulle tolka individernas behov.

Det blev också en koppling till budgeten, där de striktare tolkningarna av kundernas behov hade rätt till, i bland uppfattades som besparingar.


Har börjat med åtgärder


Det var nya förvaltningschefen Lillemor Berglund som tog initiativet till utvärderingen

– Det fanns en stor frustration hos personalen, man kände att bördan av all administration tyngde mer än vad man fick tillbaka.

Hon är inte förvånad över den kraftiga kritiken i utvärderingen, och menar att förvaltningen redan börjat förändra sitt arbetssätt.

– Vi har flyttat ut personalen till geografiskt mindre områden där man lättare kan jobba tillsammans över yrkesgränserna i team.

Lillemor Berglund medger att flytten också var ett sätt att spara lokalhyra när fler sitter tillsammans, men att det viktiga är hur det skapat bättre dialog och arbetssätt.

Löser teamen allt?

– Nej, vi har fortfarande en stor administrativ börda med alla nyckeltal som ska tas fram i IBIC-modellen, där måste vi ta ställning till hur vi ska göra.

– Men vi var ute och träffade personal förra veckan, och vi upplever att vi är på rätt väg, mycket har blivit bättre är det vi får till oss. Att sitta så nära varandra, diskutera och äta ihop, ger en mycket bättre dialog i stället för att man bara skickar beställningar till varandra.

Det är inget alternativ att slopa IBIC?

–  Nej, utvärderingen visar också på positiva delar. Individens åsikter framgår tydligare i utredningar och man får i högre utsträckning numera bara hjälp med det man behöver. En modell som IBIC tar många år att implementera och utvärderingen är ett delsteg, säger Lillemor Berglund.

Utvärderingen berör alltså enbart IBIC i äldreomsorg och hemtjänst. När systemet infördes inom Individ och familjeomsorg 2018, blev reaktionerna skarpa bland anhöriga och personal. Man uppfattade IBIC enbart som ett sätt att minimera personalbehoven.

Men utredaren Theresa Larsen har inte uppfattat att Kungsbacka haft det syftet med IBIC.

– Nej, det problematiska är Socialstyrelsen, som gick ut så hårt med att man borde införa systemet, trots att det var oprövat och det saknades verksamhetssystem som fungerade ihop med IBIC. Det har kostat kommunerna mycket pengar.

 

Tidigare i NH:

Combine anmäls igen

IVO avslutar del av utredningen av Combine

För lite resurser till Combine

Ny anmälan om brister i Combine

Högsta chefen: "Jag visste det var kris"

Läget bättre efter Intraphonekrisen

TV-klipp och nyheter

Påskbrasa eller ris – så beslutar kommunen
NYHETER 2024-03-27 KL. 14:00
Premium

Påskbrasa eller ris – så beslutar kommunen

Åtta har sökt dispens – tre har fått avslag

Ny asfalt på E6 - så ska nytt trafikkaos undvikas
NYHETER 2024-03-27 KL. 12:45
Premium

Ny asfalt på E6 - så ska nytt trafikkaos undvikas

Projektledaren: "Störningarna vi hade fjol vill vi inte ha igen"

Guldpress för Onsalabon
SPORT 2024-03-27 KL. 09:13

Guldpress för Onsalabon

Fler nyheter