Nytt försök bli kundvänligare
Kungsbacka hamnar långt ner i företagsrankningar, trots målet att vara bäst i Västsverige. Otaliga försök att bli mer servicevänlig har haft dålig effekt. Nu har man tittat på hur framgångsrika Rättvik gjort.
En punkt som irriterat många företagare är att till exempel miljöförvaltningen tar en årlig avgift för inspektion, oavsett om man just det året varit där. I Rättvik jobbar man med en avgift i efterhand som är lättare att koppla till att man får något för pengarna.
En förstudie av modellen har nu gjorts, men det är verkligen inte några klockrena slutsatser som dras. Man pekar på både fördelar och nackdelar med de olika faktureringsmetoderna. Det verkar snarare vara så att Rättvik lyckats med att skapa en bättre serviceanda, och att det handlar om många små steg mot effektivare rutiner och större förståelse.
Men kommunstyrelsen beslöt ändå i veckan att med Rättvik som modell genomföra en ny satsning under namnet Lätt och Rätt i Kungsbacka. Under våren blir det nya inspirationsföreläsningar, workshopar och diskussioner. Varje förvaltning ska än en gång gå igenom sina rutiner, taxor och attityder. Man ska också fundera på hur och vem som möter kommuninvånarna, eller som det uttrycks i förstudien:
”En person som inte lockas av sociala situationer kanske inte ska vara den som muntligen möter kunder i ett tidigt skede.”
Förhoppningsvis kan processen denna gång ge ett tydligare resultat när nästa företagsenkät presenteras.
Vid mötet klubbades även en ny Näringslivsstrategi till 2030. Den ansluter nära till Göteborgsregionens strategi, och är övergripande. Den ska enligt kommunledningen kompletteras med mer konkreta mål.