Vädret idag
Skurar
12°C
Prognos april 24, 2019
dag
Moln ibland
18°C
 

Nytt flyktingboende i Onsala

Efter sommaren ska ett nytt hem för ensamkommande flyktingbarn öppna i Onsala.
Kommunen sätter av tio miljoner och har köpt en flerfamiljsvilla på Gubbekullavägen.

 Köpeskillingen är på nio miljoner för den stora villan som ska anpassas och byggas om för att bli ett hem åt cirka tio ensamkommande flyktingbarn. Det blir ett så kallat steg två boende, där de som fått permanent uppehållstillstånd ska bo.

– Vi har redan Anneberg och Särö, men eftersom man höjt kvoten och vi ska ta emot fler barn så behöver vi helt enkelt fler platser, säger Larry Söder, KD, ordförande i nämnden för Individ- och familjeomsorg.

Kungsbacka har fått hård kritik från integrationsminister Erik Ullenhag, FP, för att man tagit emot så få flyktingar. På fullmäktige förra veckan togs därför beslut om att utöka antalet från 45 till 65 vuxna eller familjer, och 19 flyktingbarn.

Att hitta mark eller bostad för ett nytt hem för ensamkommande har tagit nästan två år, men i november togs beslut om att bygga både i Anneberg och Särö.

– Vi hoppades vara klara i Anneberg innan sommaren men det ser ut som det blir augusti eller kanske september. Det är mycket som ska till, både tillstånd och så ska vi sätta upp paviljonger och rekrytera personal, säger Larry Söder.

Ungefär samtidigt räknar man med att kunna ha boendet i Onsala färdigt. Villan ska anpassas för verksamheten.

I Särö har man däremot inte kommit lika långt.

– Vi hade tagit beslut om att börja med Anneberg och sedan ha Särö efter behov. Men nu får vi göra bägge. Jag vågar dock inte svara på när det kan bli klart i Särö.

Hemmen som byggs är för pojkar eftersom 80 procent av de ensamkommande flyktingbarnen är just det.

– För de flickor som kommer får vi köpa platser så att de kan vara med andra flickor, säger Larry Söder, KD.

Josefine Julen
Reporter & webbredaktör josefine.julen@norrahalland.se 0300- 52 13 64

TYCK TILL: Kommentera artikel

106 comments

  1. Henrik
    mars 17th, 2014 16:57

    Billigt och bra…
    Man kunde inte göra lite vettig planering istället för att få panik pga. den riktade kritiken och köpa vad som helst? Kosta vad det kosta vill?

    Reply

  2. Mille
    mars 17th, 2014 17:40

    Beställer pensionärsboende omgående, gärna i de mest exklusiva delarna.

    Reply

    • Tommy Blom
      mars 18th, 2014 2:19

      Finns inga pengar till det. Mångkulturen har tagit allt nu.

      Reply

  3. mars 17th, 2014 17:58

    Det är tydligen menat som permanentboende.

    Reply

  4. Anita Månsson
    mars 17th, 2014 19:13

    Jag har varit hemlös tre gånger och alla de gångerna har socialen sagt att dom inte kunnat hjälpa mig med bostad eftersom det inte funnits pengar. Nu helt plötsligt finns det hur mycket pengar som helst till bostäder. Men inte till uteliggarna utan till invandrare. Inte konstigt att rasismen ökar när det är så här.

    Reply

    • Michael Andersson
      mars 18th, 2014 9:52

      Hur kan du få det till rasism Anita, att vilja det egna folkets väl?
      Du är tyvärr PK-infekterad så att du inte kan resonera sunt längre.

      Reply

      • Anita Månsson
        mars 19th, 2014 9:04

        När man tar upp den frågan så brukar alla skrika rasism. Man kan inte säga sin mening om invandringen, om den inte är PK, för då skriker folk RASIST!
        Att ifrågasätta invandringen är tabu. Eller har du missat det? 😉

        Reply

        • Linnea
          mars 19th, 2014 20:15

          Hur har du lyckats hamna på gatan tre gånger? Självklart ska det finnas skyddsnät åt alla, men om man kontinuerligt sätter sig i den situationen själv, så är man kanske inte lika värd platsen som ett ensamkommande flyktingbarn (vars enda misstag har varit att födas på fel ställe vid fel tidpunkt) är?

          Reply

  5. Alex
    mars 17th, 2014 19:19

    Känns ungefär lika genomtänkt som placeringen av kamerorna för trängselskatten.. Väldigt märkligt val rent ekonomiskt. Pensionärer verkar tydligen mycket lägre prioriterade.

    Reply

  6. Johan
    mars 17th, 2014 19:45

    Varför köper man en villa i de dyraste området i hela kommunen? Det måste väl finnas andra alternativ?

    Reply

    • Michael Andersson
      mars 18th, 2014 9:53

      Det är den nya adeln som behöver bo så här fint, bara att börja buga sig.

      Reply

    • Eric
      mars 18th, 2014 20:53

      Fanns väl inga lediga slott för deras boende..
      ”Slott” har ju det senaste året ju blivit en rätt vanlig bostadsform för dessa personer.

      Reply

  7. Anders Lindblom
    mars 17th, 2014 19:57

    För denna enorma summa så känns det som väldigt många fler hade kunnat få hjälp.

    Reply

  8. Martin
    mars 17th, 2014 19:59

    Detta är bra för Sverige, att kunna hjälpa till! Vi är ett rikt land. Räcker inte pengarna, höj skatten!

    Reply

    • E
      mars 18th, 2014 19:42

      Hoppas du är sarkastisk!?
      Ett urholkat Sverige är vad vi siktar på.
      Resurser så som tid och pengar finns inte till till de personer vi redan har tagit in /tar in, hur nu politikerna tänker med att ta in fler vet jag inte.

      Reply

    • Agneta Berglöw
      mars 18th, 2014 19:50

      Är du en retsticka för det här kan du väl inte mena.

      Reply

    • Eric
      mars 18th, 2014 20:56

      Hur många ur denna kategori har DU, ”martin”, boende hos DIG?
      Eller kräver DU att vi andra ska betala för att DU ska få känna dig ”god”?

      Reply

    • Anita Månsson
      mars 19th, 2014 9:06

      Jo, det brukar är ju tyvärr så det är.

      Reply

  9. Samuel
    mars 17th, 2014 20:12

    Hoppas detta är ett skämt och inte blir av.

    Reply

  10. johan
    mars 17th, 2014 20:36

    dem 10 miljonerna de lägger i gottskär hade dem fått en dubbelt kanske trippelt så stor villa för någon annan stans i kommunen så man undrar ju hur dem tänker..

    Reply

  11. Christopher
    mars 17th, 2014 20:46

    Jag tappade andan.
    10 miljoner för en asyl-villa i Gottskär av alla platser, bland de dyraste i hela Kungsbacka kommun.
    Vilket fruktansvärt slöseri med pengar.
    Jag undrar var det är för fel på politikerna som får igenom detta och jag undrar även om dessa politiker blir förvånade när folk röstar på SD?

    Reply

  12. OLLE
    mars 17th, 2014 21:21

    Fy fan.

    Reply

    • Linnea
      mars 20th, 2014 9:54

      Konstruktivt.

      Reply

  13. Joel
    mars 17th, 2014 22:10

    Detta är ju fantastiskt!! Självklart så har ju Kungsbacka ingen som helst bostadsbrist för sina nuvarande invånare och en 9 milj villa i gottskär måste vara det absolut ultimata stället att bygga om till ett utslussnings hem för flyktingar… Lös bostadsbristen för Kba borna först,sen kan herr Ullenhag komma och fråga om möjlighet finns att ordna miljonboende och försörjning åt vissa.

    Reply

  14. Nisse
    mars 17th, 2014 23:50

    Jag undrar när och om alla äldreboenden ska få samma satsningar och personaltäthet?

    Reply

    • Michael Andersson
      mars 18th, 2014 9:56

      Det kommer aldrig att ske, det nya herrefolkets väl måste tillgodoses, allt enligt svenskhatande 7-klövern. Finns bara ett parti att lägga sin röst på.

      Reply

    • Agneta Berglöw
      mars 18th, 2014 20:03

      I Göteborg med omnejd prioriteras de äldre, äldre- äldre och de dementa bort.Var själv på kurs idag och växlade ord med 2 kvinnliga politiker aktiva i Härrydakommun.
      Ämnet var tobakens skadeverkningar och spridningen av den allt mer populära E-cigaretten.Varning utfärdas!!!!!!.Vissa innehåller mer än förångad fruktampuller .Många innehåller nikotin och vissa Cannabis.
      Dessa politiker tyckte det var bra att vissa röker ihjäl sig så är vi av med dom. Vad det gäller äldre i behov av äldreboende så är det bättre att de avslutar sina liv.Vi skall ju alla dö sade en av de två kvinnliga politiker.
      Nog för jag aldrig haft mycket till överst från dessa världsfrånvända politiker som kör sitt eget race men detta var oerhört kränkande.
      Politikers okunskap o människosyn är lika bristfällig.

      Reply

  15. KH
    mars 17th, 2014 23:50

    Härligt att överklassen får lite mångkultur!

    Reply

  16. Magnus B
    mars 18th, 2014 1:40

    Jag har stått i Kungsbackas bostadskö i flera år utan resultat. In kommer folk från andra sidan jordklotet som direkt får flytta in i nybyggda lägenheter. Undrar om Larry Söder får min röst i valet i höst.

    Reply

  17. Tommy Blom
    mars 18th, 2014 2:17

    Nu får Onsalaborna precis vad de har röstat på. Bara gilla läget moderater 😉

    Reply

    • Jan Kimmegren
      mars 19th, 2014 7:54

      Precis..nu får ni som ni har röstat. Bittersweet…

      Reply

    • Linnea
      mars 20th, 2014 9:59

      Ja, varför ska vi Onsalabor bara stå och se på medan resten av Sverige hjälper till? Nu kan vi också dra vårt strå till stacken.

      Reply

  18. Åke Malmros
    mars 18th, 2014 7:37

    Grattis, Gottskär!

    Reply

  19. lasse
    mars 18th, 2014 8:24

    ”Gå man ur huse” och protestera högljutt å med plakat.!
    Visa Er avsky mot detta.

    Reply

    • Tomas hallman
      mars 18th, 2014 10:30

      Ingen som vågar det i Sverige

      Reply

      • Åsa Forssén
        mars 18th, 2014 21:50

        Eller så tycker majoriteten att det är OK.
        Fast då är man ju en feministisk-pk-batikhäxa enligt SD med anhang. Men jag är inte pk jag är mmk.

        Reply

  20. Sofia
    mars 18th, 2014 9:20

    Tänker på alla funktionshindrade som blir nekad hjälp och deras familjer, alla äldre som måste gå lägga sig för natten på eftermiddagen för att personalen skall hinna med innan natten kommer.
    Absolut skall vi hjälpa och stötta ensamkommande flyktingbarn men vi får inte glömma att vi också måste hjälpa och stötta de andra minoritetsgrupper som finns i Kungsbacka. Alla är inte ”moderater” och ”rika” bara för att vi bor eller är uppväxta i denna kommun.

    Reply

    • Michael Andersson
      mars 18th, 2014 9:58

      Det är bara att börja betala ur din rika plånbok, varsågod du först.

      Reply

  21. Jörgen Nielsen
    mars 18th, 2014 9:31

    Hur fan kan man göra så här mot sin egen befolkning? Jag hoppas verkligen ni köper lyxvillor till alla våra bostadslösa ungdomar i dom bästa områdena i Kungsbacka också. Fattar inte ni politiker att ni skapar rasism när ni alltid bryr er mer om folk från andra länder än eran egna befolkning. Alla som bor i kungsbacka vet att våran bostadsbrist är omfattande. TA HAND OM ER EGNA BEFOLKNING FÖRST. Det är så jävla orättvist att man vill spy det finns inga pengar till äldrevård,skola vård osv osv men så fort det kommer till migrationsfrågor så finns det alltid hur mycket pengar som helst. Jag vågar påstå att folk som aldrig har betalt en krona i skatt i det här landet har det mycket bättre än dom som har gjort det hela sitt liv. Bevisa gärna om jag har fel. Sen sitter alla jävla kålrötter till journalister och politiker och undrar varför SD ökar, det kan ju en tre åring räkna ut media och politiker är dom som skapar det ni kallar främlighetfientlighet med alla era orättvisor, börja med att ta hand om eran egna befolkning och ös lika mycket pengar på våra äldre , och ungdomar så skall ni se att SD inte ökar hela tiden

    Reply

    • Michael Andersson
      mars 18th, 2014 10:01

      Googla ordet rasism innan du använder det i tid och otid.

      Reply

      • Gunnar Hansson
        mars 18th, 2014 11:33

        Den ursprungliga definitionen gäller inte längre. Ordets innebörd är sedan 2 år att ett lands ursprungsbefolkning opponerar sig mot andra länders befolkning. Dock kan en svensk aldrig bli utsatt för rasism eftersom de flesta av oss är de nya rasisterna. Googla hjälper inte.

        Reply

  22. Linda
    mars 18th, 2014 9:38

    Kommunen utvisade nyss en gift
    Kvinna och hennes barn
    Ensam kvar den svenska mannen
    Vad händer ?
    Ta hem familjen så den blir hel
    Tänk om tänk rätt !!

    Reply

    • Fredrik Andersson
      mars 18th, 2014 11:48

      Kommuner utvisar aldrig någon. Det gör statliga myndigheter.

      Reply

  23. johan
    mars 18th, 2014 9:51

    10 miljoner för villan och säkert 2-3.miljoner till för att få de omgjort till flerfamiljshus. Alltså seriöst?? Hur tänker dom? Och varför lägga de i ett av de finare kvarteren? Lägg 13 miljoner och bygg istället på lite mer centralt ställe. De kommer ju kosta sjukt mycket mer med transportmedel mm. Hoppas verkligen inte detta går igenom.

    Reply

    • Michael Andersson
      mars 18th, 2014 10:03

      Tänk vad mycket pengar vi skattebetalare hade haft om vi haft en invällningsstopp. Detta vansinne blir sveriges undergång, ni väljer.

      Reply

  24. Anna S
    mars 18th, 2014 10:09

    Mycket underhållande. Lägg sedan till 1900:-/dygn per ensamkommande barn. Men Kungsbacka är en rik kommun och de ”har råd”, som det heter i politikermun. Spännande att följa utvecklingen.

    Reply

  25. John
    mars 18th, 2014 10:11

    Sverige har blivit ett dårhus. Det verkar finnas hur mycket resurser som helst till migrationscirkusen. Varför inte ordna ett värdigt boende till landets egna befolkning i första hand, vi har många hemlösa.

    Reply

  26. Cecilia
    mars 18th, 2014 10:45

    Så ledsamt att läsa alla kommentarer. Mänskliga rättiheter gäller inte bara svenskar. Skulle vi som har haft turen att födas i Sverige ha mer rätt till liv, hem, frihet, mat etc etc?!? Att bry sig om sin egen befolkning kan inte vara i motsats till att bry sig om människor som är födda på andra ställen.
    Jag har ingen insyn i vilket hus de köpt eller var i Gottskär. Kanske är det ett bra beslut, kanske kunde de tänkt till och hittat bättre lösningar. Men i vilket fall hjälper det inte att spy galla och visa elakhet, småsinthet och hat.
    ”Varje dag fattar människor över hela världen det svåra beslutet att lämna sina hem. Kanske tvingas de fly på grund av krig eller förföljelse, kanske på grund av miljökatastrofer eller fattigdom. Oavsett anledning till varför en människa lämnar sitt hemland har hon eller han mänskliga rättigheter som måste respekteras och upprätthållas vart än hon eller han befinner sig.”

    Reply

    • Fredrik Andersson
      mars 18th, 2014 11:54

      Att få bo i Sverige är ingen mänsklig rättighet, det finns oräkneliga människor i svåra situationer på denna planet och i nuläget väljer vår regering att ödsla stora resurser på de som har pengar att betala människosmugglare och kan ljuga sig in i Sverige.
      Jag skulle hellre se att Sverige lägger pengar på att hjälpa de allra svagaste på plats, de som inte kan betala smugglarna. Då skulle effekten bli mångdubbelt större.
      Som det är nu importeras en underklass till Sverige och det sliter hårt på välfärdssamhället och demokratin.

      Reply

    • Urban-undrande
      mars 18th, 2014 13:52

      Men Cecilia, varför skall någon promille av världens drygt 40 miljoner på flykt erbjudas lyxboende. Personer som erlagt större summor till flyktingssmugglare för att köpa sig en tillvaro i vårt land.
      Varför inte hjälpa de mest behövande med dessa miljarder som vår regering lägger på invandring till Sverige. För de tio miljonerna som Kungsbacka kommun slösar på detta boende kunde 100 ggr så mycket pengar ges till hjälpbehövande i sina närområden.
      Och varför kommer inga flickor bland dessa sk barn ?
      Jo, därför att flickorna inte släpps iväg av sina föräldrar.

      Ubbe

      Reply

    • Calle
      mars 18th, 2014 14:46

      Tack Cecilia för den enda medmänskliga tanken i detta kommentarsfält. Skönt att se att inte alla är hjärtlösa i Norra Halland! Om man på allvar är engagerad i frågan så kan man ju alltid kontakta en ledamot i nämnden för Individ- och familjeomsorg och fråga lite om bakgrunden, kostnader etc., men det är ju lättare istället att spy lite galla här.

      Reply

    • Johanna
      mars 18th, 2014 18:44

      Tack för ett bra inlägg Cecilia! Tråkigt att läsa alla negativa kommentarer.

      Reply

    • Eric
      mars 18th, 2014 20:59

      ”Cecilia”, återigen en person som vill känna sig ”god”, för andras pengar….

      Reply

      • Emma
        mars 21st, 2014 17:48

        Men du, det är lite det som är tanken med skatter, att man ska bestämma vad man ska göra med andras pengar. Vad ska man annars göra med de hade du tänkt?

        Reply

    • Azra K
      mars 18th, 2014 21:51

      Tack Cecilia för de fina orden. Det är människor som du jag har att tacka för mottagandet av flyktingvågen under 90- talet. Då kom jag hit själv som barn, rädd och 15 år gammal. Jag fick tak över huvudet, mat på bordet och stöd och stöttning till att utvecklas till den välutbildade, självständiga och trygga individ jag är idag. Jag betalar glädeligen varenda tänkbar skatt i hopp om att det fördelas någorlunda rätt och att bl. a. fler barn kan bli hjälpta undan krigets fasor. Arbetar idag med fastighetsutveckling och kan säga ett priset för ett flyktingboende på 10 miljoner är visserligen högt men antar att det är ett resultat av en nödlösning i en kommun där politiker länge kämpat emot att sträcka ut handen till behövande. Långsiktighet betalar sig alltid bäst!

      Reply

      • P B
        mars 19th, 2014 8:07

        och dom andra 80% som inte förvärvsarbetar vem försörjer dessa?

        Reply

    • P B
      mars 19th, 2014 8:05

      ”kanske” ”kanske” ”kanske” … du har rätt många reservationer i ditt förhoppningsfulla resonemang. D

      Vi var begåvade med en folkpartistisk finansminister vid namn Ann Wibble som tyckt det var rimligt att varje löntagare i detta landet skulle ha en årslön på banken. Det blev det årets mest uppseende uttalande i sin verklighetsfrånvända insikt om den ekonomiska verkligheten för folk i allmänhet och arbetare i synnerhet.

      Här pratar vi om 30 årslöner för att ta sig till Sverige, fundera nu över vilken typ av individer som kan hosta upp denna summa för en biljett till….. vad? Är det bara fred och frihet? Det finns på närmre håll, är det för de ekonomiska fördelarna som man åtnjuter i detta landet för en liten utvald del av individerna i detta landet?

      Om vi tillägger att det inta bara är 1900:- / dygn och individ, detta är en schablon. Det tillkommer andra kostnader också även om det inte är Kungsbacka kommun som står för de initiala kostnaderna. Vi är alla skattebetalare så det kvittar från vilken skattkista som pengarna tas ifrån, det drabbar hela skattekollektivet och NU till det viktigaste, det har aldrig tagits upp till en valfråga i något allmänt val och det dröjer länge än innan det kommer att komma upp med tillhörande relevant bakgrundsinformation om konsekvenser, kostnader mm.

      Tror du verkligen på fullt allvar att det inte påverkar den skattefinansierade verksamheten någon annan stans? Och det är i så fall i en del som faktiskt har varit föremål för debatt och väljarna har sagt sitt i allmänna val tidigare om detta, vilket i princip allt förutom flyktingar har varit föremål för.

      Om du inte litar på mig om detta så kanske FN har lite större auktoritet än jag. Studera FNs HDI index över olika länders välfärdsutveckling och fundera över varför FN tror att vi om 20 år fallit som en sten och hamnat från toppenstriden till en 45e placering och ligger efter bl.a. Polen, Libyens med fl.

      Varför tror du FN spår vår utveckling på detta sättet och var hamnar du i den situationen? Dra upp huvudet ur sanden nu och inse den bistra verkligheten.

      Detta är invandrings-, inte flyktingpolitik. Flyktingar är den lilla minoriteten, det är inte de vi diskuterar.

      Reply

    • Malin
      mars 19th, 2014 8:34

      Äntligen ett vettigt inlägg i detta kommentarfält! Tack Cecilia!

      Reply

    • Linnea
      mars 20th, 2014 10:05

      Tack Cecilia för att du tillför det enda medmänskliga, empatiska och vettiga i det här kommentarsfältet.

      Reply

    • Truls
      mars 20th, 2014 16:28

      Bra Cecilia.

      Reply

  27. Eva
    mars 18th, 2014 10:45

    Nog är det märkligt att det finns hur mycket pengar som helst när det gäller asylanter. Då kan de bygga dyra bostäder eller köpa in dyra villor. Men, när det gäller våra gamla som bor på hemmen så både kastar de ut dem och placerar dem var som helst. De stänger det enda hemmet efter det andra för att ge till dessa så kallade ensamkommande ”barnen”. Hur kommer det sig att det är viktigare att ta hand om folk från andra länder än den egna befolkningen? De som har byggt upp det här samhället behandlas som något katten har släpat n. Jag skäms för att vara svensk!

    Reply

    • Cecilia
      mars 18th, 2014 11:03

      Angående äldreomsorgen,jJag kan bara säga att min mamma som är 87 år gammal får fantastiska omvårdnad av hemtjänsten. Hon kan inte göra mycket själv så de tar verkligen hand om henne. Hon tycker mycket om dem och de år så gulliga och visar sådan respekt för henne. Hon får mat hemkörd varje dag som hon också är väldigt nöjd med. Jag är förundrad över hur stor insats som görs för henne för en relativt liten peng.

      Reply

    • Jörgen Nielsen
      mars 18th, 2014 11:20

      Är det verkligen en mänsklig rättighet att komma till ett land och få livstidsförsörning ? Förstår du vad det innebär för sverige om alla i hela världen som är fattiga flyr till sverige för att sedan få nästan allting betalt? Ni lever i en drömvärld där våran världfärd är oändlig tror ni. Men en dag tar pengarna slut och då kanske ni fattar. Man hjäper flyktigar bäst på plats

      Reply

      • Josefina
        mars 19th, 2014 8:49

        Läs gärna på lite om mänskliga rättigheter.

        ”Att söka asyl och få sina asylskäl prövade är en mänsklig rättighet. Om det visar sig att man har välgrundad fruktan för förföljelse har man dessutom rätt att vistas i det berörda landet som flykting. Att bevilja uppehållstillstånd för människor med asylskäl är alltså inte ett val som staten gör, utan en rättighet för den berörda individen.”

        http://www2.amnesty.se/ratt.nsf/(vkap1)/A9A2761D9F260FF4C12571EA001FED67?opendocument

        Reply

        • James
          mars 19th, 2014 10:09

          Läs gärna själv på om hur få det faktiskt är som har ett skyddsbehov av de som kommer hit. Men visst, öppna gränserna helt och så försörjer vi 3,5 miljoner skattebetalare 1 miljard människor. Kommer bli så vackert och fint här sen.

          Reply

    • Azra K
      mars 18th, 2014 22:04

      Hej Eva!

      Jag är själv ett f.d. flyktingbarn. En sak som jag förundrades över under de åren jag jobbat extra inom äldreomsorgen (under tiden jag pluggade) är hur få besök de äldre fick av sina närmaste. Vissa fick ett besök per månad, andra fick nöja sig med ett julkort. Ibland kom det ett helt hop med släktingar på en och samma gång, som för att stilla sitt samvete och stötta varandra i hur svårt det var att få tid till ”sånt här”. Hur kommer det sig att man inte tar bättre hand om sina gamla? Svaret är enkelt. Det är bortprioriterat, men inte bara av politiker.

      Reply

      • Gunnar Andersson
        mars 21st, 2014 21:04

        Hej Azra K!
        Det är en del av vår kultur att samhället tar ett större ansvar för vården av de gamla. Det är sådant de flesta vill att våra skattepengar i första hand skall gå till.
        Sedan kan man väl tycka att vissa andra länder borde ta bättre hand om sina barn.

        Reply

  28. Annie
    mars 18th, 2014 10:50

    Om jag bott i Kungsbacka skulle jag blivit rasande och ställt mig på torget med plakat och samlat in namnunderskrifter…

    Våra egna bostadslösa kommer FÖRST..

    Reply

  29. Sven Sincari Luth
    mars 18th, 2014 11:14

    Detta lär synas i kommunvalet. Cecilia med sin storsinthet borde öppna upp sitt hem för asylsökande så att vi andra småsinta kan lära oss hur det ska gå till.

    Reply

  30. Jörgen Nielsen
    mars 18th, 2014 11:33

    Sen kan du väl föregå med gott exempel och ta hem några flyktingar. Du kan ju i alla fall göra ett frivilligt val. Man skall hjälpa flyktingar och vara generös men det måste finnas gränser för dumheterna. Att köpa en villa i en kommun där vi knappt har lägenheter till våra ungdomar och en hopplös bostadsbrist till ett pris av nio miljoner i ett av våra finaste områden är oerhört provocerande och det ända man kan vara ute efter som politiker då är att faktiskt skapa främlighetsfientlighet . Jag vet att det inte är dom nyanländas fel,men vet en nittonåring som bor hemma hos mamma det? Du kan tyvärr inte få en lägenhet det är kö men dom smäller upp en villa i gottskär men där får du tyvärr inte bo för du är ju svensk eller vad säger politikerna till våra ungdomar? SD är nu tredje störtsta partiet i sverige och dom ökade ännu mer nu. Men forsät ni korkade politiker med sådana här oerhört smidiga beslut så är snart Sd ikapp sossarna också. Är det så här ni motverkar sd så har ni verkligen lyckats

    Reply

  31. Mats
    mars 18th, 2014 11:37

    Annie Lööf har. Som vision att vi ska bli 40 miljoner invånare, det vill säga 4 gånger dagens befolkning. Om det ska infrias så är detta bara början. För Kungsbackas del så ska vi alltså bli 300 000. Det blir lite kostsamt om instegskostnaden är 1 miljon/person och därefter löpande kostnader.

    Reply

    • Anna S
      mars 18th, 2014 12:06

      Och MP vill ha fri invandring. Hur rimmar det med deras klimatpolitik? Energiåtgången per person är tiofalt högre i kalla Sverige än på varmare breddgrader. Det är en god tanke att vilja hjälpa alla nödlidande att komma till Sverige, men tyvärr en utopi.

      Reply

  32. Svirre K
    mars 18th, 2014 12:24

    NU kanske det blir lite tal i stugorna om vad ni egentligen röstar igenom för politik. Inte lika roligt att stå bakom denna idiotiskt naiva invandringspolitik när det blir eran egna bil och era barn som drabbas näst.

    Reply

  33. Arne B
    mars 18th, 2014 12:47

    2012 kostade invandringen enligt OECD 202 miljarder! Och den egentliga siffran är närmare det dubbla. Ta er till valstugorna och rösta i sommar gott folk.

    Reply

  34. Hilda N.
    mars 18th, 2014 13:17

    Fler röster till SD, man tackar och bugar. Dessa svenskfientliga, godhetsknarkande floskelpolitiker med dito svans inom exkrementvänstern är SD:s absolut bästa valarbetare.

    Reply

  35. Urban-undrande
    mars 18th, 2014 14:14

    Nu behöver inte Sverigedemokraterna dela ut flygblad på torget längre !!!
    Det är bara tacka och ta emot kommunens draghjälp inför valet, med ett av de mest fientliga beslut mot Kungsbackas befolkning och dess skattebetalare som någonsin fattats.

    Ett stort grattis till SD.

    Ubbe

    Reply

  36. Caroline
    mars 18th, 2014 14:39

    Jag blir tokig!! Är detta ett skämt eller?? Att välja ett hus i Gottskär, Onsalas dyraste område, för invandrare. Hur tänkte man nu??? Varför hjälper vi invandrare mer än ”våra egna”? Jag förstår inte…!? Och till dyrast tänkbara!! Nä, nu ska jag börja rösta på SD… Många av de som bor i Onsala har valt att bo där av en anledning…
    Klart det är synd om många invandrare och klart man ska hjälpa – men inte till bekostnad av våra egna svenska medborgare som jobbat och slitit och betalat skatt hela livet.
    Jag hoppas verkligen att sista ordet inte är sagt gällande detta och att de politiker som är involverade tänker till och tänker om! Kungsbacka kommun är större än att koncentrera invandrare till Gottskär och Onsala. Fy!

    Reply

    • Åsa Forssén
      mars 18th, 2014 21:28

      Nu var det inte Gottskär det gällde, men skrika som en stucken gris går ju alltid bra.
      Och ärligt talat hur många invandrare ser du i Onsala idag? Så någon koncentration av ”invandrare” lär det aldrig bli.
      Och ja, jag bor själv i Onsala men inte av den anledning du insinuerar. Att basera sitt röstande på dylikt visar på ett trångsynt sinnelag.

      Anledningarna till allt gnällande när kommuner vill skapa gruppboende skiftar, ibland är det utvecklingsstörda, ibland flyktingar, ibland psykiskt störda men i slutändan är det NIMBY (not in my back yard) som skriker i protest.

      Vi vidsynta Onsalabor kan bara hoppas att gnällspikarna fortsätter sitt tangentbordshamrande så sköter vi om medmänskligheten här.

      Reply

  37. Caroline
    mars 18th, 2014 15:33

    Och hur tror ni att dessa barn kommer att bli bemötta av (många) av Onsalas invånare? Dessa barn kommer tyvärr, fastän det inte ens är deras eget val av boende, att bli bemötta med motstånd och irritation mm.
    Så blir det när politiker bestämmer saker ovanför huvudet på oss medborgare och inte låter oss vara delaktiga i de beslut som påverkar oss.
    Låt barnen få bo på en gård på landet istället där de kan få ta hand om djur och få känna glädje och känslan av att vara till nytta istället.

    Reply

  38. Bott i Onsala sen 1971 "Achmed Abdulla"
    mars 18th, 2014 15:50

    Va ska man säga, hoppas nu att ”dom” jag använder ”dom” för jag känner inte dom, som får ordentlig uppfostran med rättvisa och kärlek så ska dom nog klara sig efter en helvetisk barndom. Men efter en traumatisk barndom med döda, döda, döda så måste dom få riktig hjälp så det inte blir som på många andra platser att det är ”riktigt” att våldta kvinnor, ta vad som finns för dagen mm.
    Gottskär är en härlig plats, hoppas dom får lära sig simma, lära sig segla, lära sig svenska, lära sig vett å etikett, lära sig ta hand om dom själva under en fylla mm.
    Vi Onsala ”bönner” kanske måste acceptera vad som händer i EU men ta hit alla barnlösa barn som finns, varför ska vissa få hjälp?
    Är inte det diskriminering? Nä folk, rösta på SD så får kanske våra gamla föräldrar riktig hjälp som byggt upp Sverige, härlig go mat på hemmet, betalat skatt i alla år. Ni som vill ta hand om ”vissa” flyktingar kan ju fråga era föräldrar om dom vill ge sin pension till dom. Min förälder, min far är död och det ger mer pengar till flyktingarna, ska faen få riktig mat när hon inte klarar sig själv. Som sagt, det är politikerna som har gjort mig rasist. Kan man få hjälp med det? Rehabilitering, psykolog, hjärntvätt mm. Måste bara skriva av mig

    Reply

  39. Stephan Philipson
    mars 18th, 2014 16:02

    Beslutet om att godkänna köpet fattades av samtliga politiker Kommunstyrelsen
    Partiet Kungsbackaborna begärde att detta ärendet skulle gå på återremiss för att undersöka billigare alternativ
    Detta röstades ner av övriga partier.
    Du kan alltid fråga och begära svar med motivering från ditt parti hur varför man tar beslutet .
    Kostnaden är för köpet Det kommer att krävas ombyggnad av lokalerna och denna kostnad är inte fastställd ännu.
    På grund av beslut från Riksdagen har kommunen inget alternativ Kungsbacka skall uppfylla sin av Riksdagen beslutade andel av mottagandet.
    Kungsbacka kommun måste nu genomföra omfattande planering och byggnation för att uppfylla de av Riksdagen beslutade mottagning av asylsökande och ensamkommande barn .

    Reply

  40. James
    mars 18th, 2014 16:06

    Och boendet i Särö.. Det vet de inte när det blir klart. Aldrig gissar jag. Invånarna i Anneberg och Onsala har inte riktigt samma makt hehe

    Reply

  41. Siggan
    mars 18th, 2014 17:30

    Jag vill inte tro vad jag läser. Hur vågar ni göra så här med våra skattepengar??? Vi har många gamla, sjuka, pensionärer, funktionshindrade, bostadslösa osv som inte får den hjälp de behöver för det finns inte pengar.
    Och vad tycker grannarna? Områdets fastigheter minskar ju i värde nu.
    Detta måste få ett slut. Jag röstar på Sverigedemokraterna nästa gång.

    Reply

  42. Adam
    mars 18th, 2014 18:56

    Det är över för Sverige.
    När våra egna pensionärer blir pissade i ansiktet och
    invandrare får det bättre än Svenskar som faktiskt
    förtjänar att ha det bra och jobbat för det..

    Reply

  43. Lena
    mars 18th, 2014 19:14

    Huset ligger INTE i Gottskär!!! Det ligger på en gata in från Gottskärsvägen, som går hela vägen från kyrkan…
    Det har varit ett flerfamiljshus hela tiden.

    Reply

  44. Lars Andersson
    mars 18th, 2014 19:26

    Haha, priceless!
    Det är ju detta som ‘Rasistiska outbildade svenskar’ brukar föreslå,
    att placera asylanterna i de fina områdena så att även överklassen som inte har något emot mångkulturen skall få sin andel av berikningen.

    Sedan brukar ju grannarna klaga, inte för att de har något emot asylbarnen som skall bo i huset, utan för att miljön är olämplig för dem. Det är av ren omtanke som de inte bör bo där. Vem vet de kan ju ramla i havet eller bli sjuka av den salta luften

    Reply

  45. Doffepoffe
    mars 18th, 2014 20:22

    Inte konstigt att Sverigedemokraterna växer….

    Reply

  46. Johan
    mars 18th, 2014 20:48

    Ibland verkar det finnas en bottenlös kassakista att ösa ur… Men men, vi har de politiker vi förtjänar.

    Reply

  47. Valldabo
    mars 18th, 2014 21:52

    Detta är ett vansinne som bestämdes av riksdagen förra året. De enda som motsatte sig var SD. Vilket slöseri med pengar (Gottskär!!!) och varför skall dessa id-lösa insmugglade sk. barn försörjas här i Sverige (ett av västvärldens dyraste länder).
    Tydligen så söker sig flest av dessa sk. barn sig till Sverige och man börjar förstå varför.
    Detta är djupt orättvist mot alla skattebetalare barn och äldre och skapar ett otryggt samhälle.
    Vem tar ansvar? Det var tydligen 2 våldtäkter förra året av ett ”barn” som kallades för ”cykeltjuven”!
    Odugliga politiker som missförstått sina uppgifter nämligen att de jobbar för Sveriges bästa, inte att vara hela världens samvete.

    Reply

  48. rune
    mars 18th, 2014 22:21

    grattis gottskär!!blir väl kul för höginkomstagarna därute att känna lite multikulti runt husknuten….

    Reply

  49. Martin
    mars 19th, 2014 1:29

    Vi måste satsa mer på invandring, alla pengar måste satsas på detta! Det är de som kommer rädda Sverige i framtiden.

    Det är bra för Sverige!

    Reply

  50. Elin Berg
    mars 19th, 2014 7:16

    Tycker att det är bra att man väljer Gottskär av alla tänkbara platser.
    Kanske det finns en mening med detta.
    I Gottskärs området bor många inflytelserika personer med kontakter och bekanta inom politik och näringsliv.

    Dom ensamkommande får nya kamrater med inflytelserika föräldrar och en biljett in i samhället.
    I princip borde alla kommande placeringar av ensamkommandeboenden ske i eller omedelbar närhet till välbärgade områden där politiker och företagsledarna bor.

    Reply

  51. Pelle
    mars 19th, 2014 8:28

    Hur fan tänkte man här?

    Reply

  52. James
    mars 19th, 2014 9:52

    Jag tror dock inte vi hört det sista om det här. Öppnar de verkligen boendet där i år så ska jag äta upp min hatt. Känns som om det finns alltför starka krafter på halvön med ekonomiska intressen som kommer sätta käppar i hjulen på ett eller annat sätt. Just Onsala är ju också ”white flight”-orten nummer 1 när det gäller välbärgade Göteborgare som vill bort från mångkulturen.

    Reply

  53. Jonas Karp Kungsbacka.
    mars 19th, 2014 15:14

    Fy fan. Den/dom har beslutat om detta, ska få ställas till svars.

    Reply

  54. Gunilla
    mars 19th, 2014 20:18

    Det är väl fantastiskt att Onsala får möjlighet att ta emot dessa flyktingpojkar som är tvingade att fly från sina länder. Tror ni att de verkligen vill lämna sina hem frivilligt? Förstår ni inte att de inte har något val?

    Nu gäller det att göra det bästa av situationen. Välkomna och hjälpa dessa killar in i samhället så snabbt som möjligt. Tänk på att de ev. kommer att gå i ditt barns skola, spela fotboll i samma lag och ta hand om er när ni
    blir gamla och sitter på hemmet!

    Reply

  55. Hederlig Svensson
    Hederlig Svensson
    mars 20th, 2014 2:59

    Hej. Jag bor i Onsala hos mina föräldrar (ja, fortfarande!). Jag är mellan 27 år, läser master på handelshögskolan i Göteborg och lever på CSN, jobbar extra och har förhoppningen att en dag kunna ha råd att flytta tillbaka hit, gärna snart. Jag vet att jag behöver ha en väldigt bra lön för att det ska kunna bli en verklighet eftersom efterfrågan här ute är väldigt hög och därför är prisnivån där den är idag. Just efterfrågan betyder ju att det är många som vill bo här ute och fler än jag kommer slita lite extra, jobba lite hårdare och kanske avvara många andra ting av värde för att få den här chansen. När man vet att det är en viss låg procent människor som får det här privilegiet så är det klart att det sticker i ögonen på oss andra som har lagt arbete för att få den här möjligheten när det kommer människor som inte har bidragit med någonting och får en lyxkåk, som jag dessutom betalar med mina skattepengar. För er som inte tror att det är en lyxkåk så kolla priset och adressen.

    Cecilia m.fl här tycker att varje krona som läggs på en utsatt är en bra krona så håller jag inte med. Jag tänkte här skriva ett långt exempel, men jag är rädd för att gemene man inte hänger med i det ekonomiska resonemanget så istället så väljer jag ett par frågor. Hur kan ett(1) boende för 10 miljoner vara bättre än säg tio(10) för samma summa? Tycker inte du Cecilia att detta är ett slöseri och nästintill elakt mot de flyktingar som saknar bostad?

    Går vi vidare i min kritik mot detta så är jag i allmänhet frågande till varför man tvingar på folk saker de inte vill. Exempelvis; Varför inte låta de påverkade – i detta fallet Onsalaborna – rösta om de vill ta emot flyktingar? Detsamma gäller givetvis alla drabbade områden, men att sitta på en hög häst och säga ”jag vill ha hit invandrare” och därmed skicka dem till andra områden är för mig helt fel. Om du inte kan tänka dig att ha en flyktingförläggning som din närmaste granne så är du inte så positiv mot flyktingsförläggningar, eller kanske t.o.m invandring, egentligen. Jag står för att jag hellre prioriterar alla svenskar invånare i första hand, dvs ALLA vi har: de med nyare medborgarskap, våra äldre och våra barn (har ni missat hur mycket budgetnedskärningar det är på skolan!?). Att det dessutom är bostadsbrist är ni ignoranta om ni har missat och jag är som sagt 27 år och bor hemma av den enkla anledningen att jag inte har råd med en bostadsrätt och har stått i min förbaskade hyresrättskö i evigheter.

    Många kommer rösta på SD i höst, har ni aldrig undrat varför det är så stort stöd för dessa? Att köpa en lyxkåk i Onsala för skattepengar är den absolut bästa reklamen SD kan få.

    Jag är starkt emot detta – som ni nog har förstått – och jag önskade att det fanns några partier utöver SD som också lyfte frågan så att jag kunde göra min röst hörd (genom min röst, för SD kommer jag inte rösta på)

    Reply

    • Mats
      mars 20th, 2014 16:12

      Det finns inga andra partier som lyfter frågan än det parti du nämnde – så du bör nog tänka dig för – alltså tänka om.

      Reply

  56. Johanna
    mars 20th, 2014 14:47

    Gubbekullavägen ligger inte i Gottskär utan centralt i Onsala vilket ju också är lämpligare. Roligt tycker jag. Jag är helt säker på att det finns trevliga ungdomar i Onsala som kommer att bemöta de här barnen på ett bra sätt.

    Reply

  57. Ellen
    mars 20th, 2014 19:45

    Huset ligger nära den enormt trafikerade Onsalavägen. Långt ifrån något lyxboende. Känns säkert bättre för några som yttrat sig här att veta det.
    Verkar inte precis som om det är boende i Gottskär och Onsala som sitter här och i förväg låter sitt hat flöda över dem som lämnat sina länder och sammanhang.
    Om inte alla politiker vore så förtvivlat livrädda för att yttra ett enda ord i något som har med invandring att göra kunde någon av dem förklarat för alla undrande varför det här huset passar bäst för detta. T ex har där fram till för ca 5 år sedan i många, många år varit ett internatboende för pojkar med diverse problem i skola och hem. Att köpa flera mindre hus hade ju kostat samma totalsumma till slut ändå.
    Oavsett vad man tycker om invandring, invandrare, politiker och alla andra människor så finns det bara en enda lösning som fungerar i längden. Att vi fungerar sida vid sida. Som man sa till barnen när de var små: ”Nej du behöver inte gilla alla. Nej du behöver inte vara kompis med alla. Men du beter dig hyfsat och hövligt. Du är inte otrevlig”
    Glömde era föräldrar lära er det?

    Reply

  58. S.G
    mars 21st, 2014 0:59

    Det är få som förstår att 9 milj för ett befintligt stort hus på ca 550 kvm + ett par milj till för ombyggnad inte är en sanslös summa. Skulle kommunen istället bygga ett hus för ändamålet skulle det överstiga den summan med dubbla. Minst!

    Reply

  59. Roger Larsson
    mars 21st, 2014 11:47

    Jag röstade återremiss när beslutet om köp gjordes i Kommunstyrelsen. Detta för att finna ett billigare, bättre och mer centrumnära boende. Att skapa ett boende som när det upprustat och ombyggt kommer att hamna på runt 1,5 milj per boendeplats är fullständigt vansinnigt. En kostnad som bara de har råd med som inte skall betala själva. Det blir inte bättre av att välutbildade och välbetalda tjänstemän, på heltid, under två års tid har arbetat med frågan och inte kommit fram till något bättre och tidigare. Allt för att frågan är akut. Vi som kommun har utav den Moderatledda borgerliga diktaturregeringen blivit fråntagna det kommunala självstyret. Vi blir bara tilldelade en viss kvot flyktingbarn per antal 10 000 kommuninnevånare. Oavsett vad vi har för möjligheter så skall vi lösa problemet och till vilket pris som helst. Gör vi inte detta på hemmaplan så får vi bära kostnaden för att någon annan kommun gör det. Priset för detta är sannolikt mycket högre eftersom det finns pengar att tjäna (Carlsson &Co bl. a) Så länge vi har den regering vi har och de har de arbetsmetoder de har för att finna lösningar på av dem tagna beslut så har vi inget val. Vi måste bara lösa det. Min återremiss handlade inte om vi inte skulle lösa problemet utan var och till vilket pris. Att vi sedan har andra boendeproblem för dem som redan finns i vår närhet är det tyvärr få som bryr sig om. I alla fall inte på heltid hälsar
    Roger Larsson Kungsbackaborna

    Reply

  60. Karin Elofsson
    mars 21st, 2014 13:10

    Som fd Onsalabo blir jag lite förvånad men glad över detta beslut! Det värsta man kan göra är ju att placera alla flyktingar på samma plats. Jag hoppas verkligen att dessa barn o ungdomar får ett varmt välkomnande, att folk inte tar ut sitt missnöje på dem utan på de ansvariga istället.

    Om man bara ska stirra sig blind på pengarna kommer det ju alltid leda till att flyktinghem placeras i mindre attraktiva områden, det blir ökad segregation som vi sett i så många år redan…

    Reply

  61. jenny
    mars 23rd, 2014 0:59

    hej , jag kan inte se min tidigare kommentar ?! tar ni bort kommentarer ?

    Reply

    • Josefine Julen
      mars 24th, 2014 8:10

      Hej Jenny.
      Vi har stängt för vidare kommentarer på den här artikeln, eftersom inget nytt tillkommer.
      Däremot går det fortfarande att kommentera på artikeln ”Flyktinghem upprör”, där det finns ny fakta att ta del av.
      Mvh
      Josefine

      Reply

  62. Elisabeth Blide
    mars 24th, 2014 8:14

    I fredags den 21 mars gjorde vi en uppföljning i tidningen med anledning av de inlägg som då inkommit. Vi har därmed avslutat debatten till den här artikeln.

    Reply

Kommentera detta inlägg

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

NYHETER

DebattLäs mer >>

ANNONS



TYCK TILL:

När nya badhuset invigs höjs biljettpriset kraftigt. Rätt eller fel?

Visa Resultat

Loading ... Loading ...

Diskutera TYCK TILL

Kommentera

DET HÄNDERLäs mer >>

Onsdag 24 april

kl 11–13 Seniorsimning i Kungsbacka simhall tillsammans med träffpunkterna.

Kl 13.15–16 City träffpunkt: sticka, pyssla, spela, prata, fika.

kl 12–13 Digital hjälp för seniorer på Fyren.

Kl 16.30–17.30 Språkcaféet i Kaffebaren. Kom och prata italienska och tyska. Drop-in. Arr: Marina Abate Harvey.

Kl 17–18 Tyst afterwork i Varlakyrkan.

Kl 18.30 Blomsterprakt i Kungsbacka. Temakväll om hur man får...

Läs Mer

Så här funkar eNH!