Stor uppslutning på modellflygets dag
Av John Skoglund
Kanonväder mötte alla piloter på flygfältet i Kungsbackas södra utkanter. En magisk show fick publiken av många olika flygfarkoster. Höghastighets stridsflygplan, gamla dubbeldäckare, helikoptrar och till och med en hang-glider i modellformat.
Modellflygetsdag i Kungsbacka drog både mycket publik och piloter. Foto: John Skoglund
Bredden var stor när det kommer till olika flygfarkoster som visade upp sig under lördagens uppvisning. Likväl var åldersspannet brett bland piloterna, men yngst var August Lund 13 år. Han visade en formidabel skicklighet att styra helikopter, som fick publiken att häpna.
– Det är många timmar framför simulatorn som har gjort att jag lärt mig, säger August Lund. Det är som "vanliga" piloter inom flygvapnet eller inom exempelvis formel 1, den mesta av lärotiden sker i simulatorer. Max Verstappen eller Charles Leclerc får köra sina formelbilar kortare perioder på bana, men i simulatorerna - där lär de sig varenda centimeter i alla olika hastigheter under timme efter timme.
Tiktoks, funnels och andra begrepp använder sig piloterna i helikopter.
Om man vill börja flyga, har du något bra tips?– Börja med att köpa en liten helikopter eller drönare, sen när du blivit jättebra så kontaktar du en klubb med simulator, säger August och avslutar med att det viktigaste, det ska bara vara kul att flyga.
Foto: John Skoglund
Även om farkosterna kan kosta mycket pengar så återkommer alla till att det ska vara en lek.
– Bara att få komma ut i luften och träffa kompisar och leka, säger Christer Jansson 76 år ung. Så fort det är stilla vindar och bra väder tar sig Christer till flygfältet med sina maskiner. Idag flyger han en eldriven Viper 90.
– Jag ser på min utrustning att den tar sig upp i 200 km/h, säger Christer och under de fyra minuter den kan hålla sig uppe blir det en hissnande show för publiken, och när han landar klockrent så kommer en spontan applåd.
– Det är en sån känsla, som att sitta i ett riktigt flygplan, när man drar i spakarna så lyfter den. Det svåraste är landningen, att bedöma hastighet och avstånd, säger Christer Jansson.
Flygplan i all ära för Christer Jansson men det är med radiostyrda bilar han skördat meriterande framgångar med bland annat europeiska mästartitlar.
Christer Jansson följer sin Viper 90 i luften. Foto: John Skoglund