Snabb omställning till fjärrundervisning i skolorna
Av Christina Forlin
Ensam i klassrummet men kontakt med många elever på skärmen. Det är fjärrundervisning i pandemitid.
– Den fungerar oftast väldigt bra, säger lärare Jennie Lithén.
uppkopplad. Jennie Lithén, lärare på Björkrisskolan, har lektion i engelska med åreskurs 5.
Foto: Christina Forlin
Det är engelska på schemat denna måndag eftermiddag när Norra Halland besöker årskurs 5 på Björkrisskolan. 26 elever är uppkopplade via Teams och ska just delas upp i grupper.
Jennie Lithén instruerar.
– Nu skickar jag ut er i ”rummen” så får ni läsa för varandra. Jag kallar tillbaka er igen om en liten stund.
Tre-fyra elever pratar med varandra i smågrupper och Jennie Lithén kan ”gå runt” mellan grupperna och besöka dem i Teams, precis som hon skulle ha gjort om de alla var samlade i klassrummet.
– Nackdelen med fjärrundervisning är att det är svårare att hjälpa elever som behöver mycket stöttning, men annars fungerar det bra, säger hon.
– Man får en något sämre överblick och kontroll också.
Snabb omställningNär beslutet att inför fjärr- och distansundervisning på Björkrisskolan fattades i fredags hade de flesta lärarna och eleverna redan gått hem så det blev en rivstart på måndag morgon.
– Det kan vara snabba omställningar ibland, säger Jennie Lithén som även arbetar som IKT-pedagog, det vill säga hon har extra bra på koll Information, Kommunikation och Teknologi.
– Men det gick bra. Eleverna är duktiga på att hjälpa varandra och att lösa tekniska problem. De lärare som ville ha viss hjälp att komma igång kunde jag stötta.
Hon har själv undervisat om Gustav Vasa tidigare under dagen och även visat film.
– Då missade jag att slå på ljudet, men barnen hjälpte mig, säger hon.
– För dem är det här inga konstigheter.
Jobbar med TeamsPå Björkrisskolan jobbar man ständigt med Teams i klassrummet enligt Jennie Lithén.
– Så eleverna är vana vid Teams, omställningen är inte så stor för dem.
Skolan har enligt Jennie varit relativt förskonad från covid tidigare.
– Det kanske därför som så många sjuka nu, funderar hon.
– Och en fördel med fjärr- och distansundervisning i det sammanhanget är att elever som inte är speciellt sjuka, men ändå måste vara hemma, kan vara med.
Fjärr och distansFjärrundervisning innebär att man befinner sig i samma tid men i åtskilda rum.
Distansundervisning innebär att man är åtskild i både tid och rum, att eleverna får uppgifter att göra, mer som läxor.