Skredrisk vid båtklubben
Av Kristian Alm
Båtklubben vill bygga ut och kommunen skapa ett bättre promenadstråk längs Kungsbackaån. Men risken för skred är stor. Dessutom saknas en fungerande detaljplan. Nu har kommunledningen satt av två miljoner till en fördjupad utredning.
Båtklubben och Kungsbackaån ska utredas.
Karta: Google
Under snart 100 år har båtsällskapet hållit till vid ån. En gång i tiden låg båthusen vid Inlag i stadens utkant, men sedan Kolla Parkstad och badhusområdet vuxit fram, ligger hamnen plötsligt centralt.
Den tid där man kunnat bygga lite hur som helst utan att störa är förbi. Det insåg klubben själv och tog för några år sedan kontakt med kommunen med förslag på hur området kan snyggas upp. Det drog i gång karusellen.
OrdstridKommunens dåvarande markstrateg slog fast att stora delar av hamnen var byggd på prickad mark utan bygglov. Det kom som en överraskning för båtklubben som tyckte att det blev en hetsjakt. Det blev en hård ordfejd.
Politikerna, som gärna ser att båtklubben finns kvar i centrum, la ärendet på is. Men nu har man gjort ett omtag. Problemet är att lösningen verkar bli mycket dyr.
En konsultutredning visar på att det är stor skredrisk på den östra sidan av ån, alltså där båtklubben ligger. Det finns lutande träd, och sättningar i både bryggor och betongrampen vid klubben.
Det är så allvarligt att konsulterna rekommenderar att klubben flyttar ställningar och båtskjul längre från ån för att inte riskera ras.
Man skulle kunna schakta av åkanten, men det är svårt att komma till på alla ställen. Att sätta spont som man gjort på andra delar av ån är dyrt. Sammantaget hamnar förstärkningskostnaderna preliminärt på mellan 25 och 30 miljoner kronor.
PromenadNu har kommunledningen satt av två miljoner till en fördjupad utredning för att reda ut hur man ska hantera ån, och få en fungerande detaljplan där klubbens verksamhet säkras, samtidigt som kungsbackaborna får ett bättre promenadstråk. Det innebär troligen en ny gångbro mellan Kolla parkstad och arenaområdet. Här behövs ytterligare tiotals miljoner.
Men det räcker inte med miljoner och en god vilja. Ska man börja gräva i ån krävs tillstånd för vattenverksamhet – och frågan är vad miljövårdande myndigheter säger om det. Åbotten är full av gamla tungmetaller och gifter, som riskerar att röras upp och skada miljön längre ner i vattensystemet.
Det kan innebära betydligt högre kostnader. Även det ingår i utredningsuppdraget. Att båtklubben får ta en del av kostnaden är troligt.
FAKTA KUNGSBACKA båtsällskap har funnits sedan 1921.
IDAG har man drygt 200 medlemmar.
DET finns runt 50 båthus, en del nybyggda, en del äldre i presenning.
PÅ området finns cirka 140 uppställningsplatser.