Höjda bränslepriser slår hårt mot trafikföretag
Av Julia Sandstén Vikberg
De höjda bränslepriserna innebär miljonsmällar för Hallandstrafiken och Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Kungsbacka. Men i nuläget finns inga planer på höjda biljettpriser eller indragen trafik.
Enligt Peter Gyllander, på Hallandstrafiken, och Roger Vanhberg, på Västtrafik, har bolagens kostnader för bränsle ökat markant. Foto: Montage
Sedan Ryssland invaderade Ukraina har oljepriset ökat kraftigt vilket har lett till att bensin och diesel har blivit dyrare världen över. Bränslekostnaderna för Hallandstrafiken och Västtrafik regleras i avtal med de företag som kör bussarna och tågen och där utgår man från ett nationellt index. Om prisindex för bränsle höjs är det alltså Hallandstrafiken och Västtrafik som får stå för notan, och den beräknas bli saftig. Hallandstrafikens prognos är att helårskostnaden för bränsle kommer att öka med 20-30 miljoner kronor.
– Vi vet inte riktigt för vi vet inte hur länge det här kommer att pågå. Men det är en uppskattning av kostnadsökningen, och hittills har det blivit en stor kostnadsökning, säger Peter Gyllander, press- och informationschef på Hallandstrafiken.
Enligt honom planerar bolaget inte att införa några åtgärder som kompensation för de ökade kostnaderna i nuläget, men i framtiden kan det bli aktuellt.
– På kort blir det ingen påverkan på biljettpriser eller att vi drar ner trafiken. Men om det fortsätter under en längre tid är det klart att det kommer att påverka trafiken vi levererar för då får vi lägga mer resurser på bränslepriser i vår budget. Då kan det bli till exempel indragningar i trafiken eller höjda biljettpriser, säger Peter Gyllander.
När skulle det kunna bli? – Det är svårt att säga när det skulle kunna hända. Vi följer utvecklingen noga, både vad som händer med bränslepriserna men också vad som händer inom branschen. Vi ser nu att regeringen agerar i frågan så det kan även bli en politisk fråga. Så vi följer även vad riksdag och regering lägger fram för förslag och lösningar, säger Peter Gyllander.
Ökning med upp till en halv miljard Västtrafiks prognos är att deras kostnader för bränsle i år kommer att öka med från ett par hundra miljoner till en halv miljard kronor i år.
– Men det beror på hur det utvecklar sig. Prisökningarna på drivmedel skedde redan innan Ukrainakriget men sedan blev det ännu värre. Det är omöjligt att veta om den här nivån kommer att gå upp eller ner, säger Roger Vahnberg, vice vd på Västtrafik.
Enligt honom finns det i nuläget inga planer på några åtgärder som kan påverka resenärer.
– Vi har reserver som vi kommer använda för att täcka upp för det här i år och kommer inte introducera några åtgärder som mindre trafik eller höjda biljettpriser.
Men om bränslepriserna fortsätter öka? – Då är det en annan situation och då får man se vad man kan göra då. Där är vi inte nu, och om det sker får vi diskutera det med våra ägare. Men i nuläget kör vi på som vanligt, säger Roger Vahnberg.