Företag i Kullavik ska få fart på vätgasen
Av Christina Forlin
Christoffer Löfström från Kullavik ska se till att tankställen för vätgas i Sverige mångdubblas. Nyligen fick företaget han driver 354 miljoner från Naturvårdverket.
Christoffer Löfström ligger bakom den nya infrastrukturen kring vätgas som ska byggas. Foto: Christina Forlin
Det är jättekliv för vätgasen som Christoffer Löfström planerar. Under fyra år har han arbetat med möjligheterna att få till en infrastruktur kring vätgas, och nu ska han se till att den blir verklighet.
I första hand tänker han att vätgasen ska bli ett alternativ för yrkestrafik med lastbilar, och de 24 vätgasanläggningarna som ska byggas under fyra år kommer att bli spridda i hela Sverige.
– Ja de kommer att finnas längs större vägar, huvuddelen på Rastas stationer, säger han.
Det var i början av december det stod klart att Naturvårdsverket går in med 354 miljoner inom ramen för Klimatklivet till företaget REH2 som drivs av Christoffer Löfström.
– Jag ansökte och det var förstås enormt roligt att det nu ser ut att kunna bli verklighet.
Företaget är ungt och bildades 2020. Investmentbolaget Qarlbo har gått in med 161 miljoner och blir en långsiktig garant för projektet. Rasta kommer på sikt också bli en delägare.
Med i planeringen finns även Martina Wettin, Hans-Olof Nilsson samt Pontus Lundgren medgrundare av systerbolaget Nilsson Energi som har erfarenheter från en av de få vätgasstationer som finns, den i Mariestad.
Främst för lastbilarChristoffer Löfström ser vätgasen i första hand som ett alternativ för tung trafik. För personbilar finns de laddningsbara batterierna, i lastbilar däremot blir de väldigt tunga vilket tar bort en del av nyttan. Istället placeras bränsleceller i lastbilar som omvandlar vätgasen till elektricitet.
Men finns det lastbilar på vägarna som går på vätgas och kan tanka?
– Det är lite som frågan om hönan och ägget, säger Christoffer Löfström.
– Tillverkare av lastbilar, exempelvis Hyundai gör redan vätgasbilar så förhoppningen är förstås att antalet ökar i Sverige när man nu vet att vätgasens infrastruktur håller på att utvecklas.
Nästan ingen koldioxidChristoffer Löfström ser en stor potential i satsningen på den miljövänliga vätgasen.
Enligt Naturvårdsverket är förnybar vätgas nästan helt fri från utsläpp av växthusgaser och de nya stationerna kommer att minska de årliga utsläppen av koldioxid i Sverige med 21 tusen ton.
– Den är ren och koldioxidneutral om man använder grön el vid tillverkningen. Och det ska vi förstås göra, och det är unikt i sammanhanget att det byggs ett helt nätverk av grön vätgas.
Han ser att kombinationen av vätgas och sol- och vindel kan bli lyckad.
– Nackdelarna med sol- och vindenergi är att de inte alltid producerar el när man som bäst behöver den och det leder till att man behöver installera större produktionskapacitet än om man hade en jämn och förutsägbar elproduktion. Detta leder i sin tur till ett elöverskott när produktionen blir större än efterfrågan. Det vore optimalt att använda den energin och lagra den i vätgas.
Produceras lokaltArbetsuppgifterna den närmaste tiden för Christoffer Löfström är att sätta organisationen med ramverk. Och nu väntar upphandling av allt – från grävjobb till elektrolys.
– Det är fantastiskt roligt att vara med och sätta standarden på marknaden, säger Christoffer Löfström.
Vätgasen kommer att produceras lokalt på alla stationerna genom elektrolys.
Av vatten och energi blir det vätgas och syrgas. Vätgasen komprimeras sedan och lagras.
Syrgasen släpps ut i luften, men går även att säljas till exempelvis lokal odling av grönsaker eller fisk eller andra områden som använder syrgas i dag.
Befintliga vätgasstationerI Sverige finns i dag fem vätgasstationer (Göteborg, Mariestad, Arlanda, Sandviken och Umeå) några fler i Danmark och Norge. Länder som ligger i framkant är Japan, Sydkorea, Tyskland och delstaten Kalifornien.
Bilarna tankas med fem till sju kilo vätgas.
0,1 kg behövs för en mil, så räckvidden är mellan 50 och 70 mil.
Vätgasstationerna kommer att hamna i följande län: Skåne
Västra Götaland
Jönköping
Kronoberg
Kalmar, Värmland, Östergötland, Västmanland, örebro, Södermanland, Gävleborg, Norrbotte
Den station som kommer att ligga närmast Kungsbacka är Rasta Hallandsåsen.
Enligt Teknikens Värld satsar även danska Everfuel på att bygga ut vätgasnätverket i Sverige och ska i slutet av 2023 ha etablerat 15 nya vätgasstationer.
Klimatklivet Klimatklivet är ett stöd till investeringar som minskar utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser. De investerade medlen ska ge största möjliga utsläppsminskning per investerad krona. Fler positiva effekter av Klimatklivet är spridning av ny teknik, marknadsintroduktion, sysselsättning, bättre hälsa och positiv påverkan på fler miljömål än klimatmålen.
Källa: Naturvårdsverket