Digitalt museibesök ger mersmak
Av Christina Forlin
I fredags besökte elever på Elof Lindälvs gymnasium en utställning om Mexiko på Världskulturmuseet i Göteborg. Men det var inget vanligt besök – utan virtuellt.
På Elof Lindälvsgymnasium sitter Alicia med teknisk support av Daniel Litfeldt och "går runt" på Världskulturmuseet i Göteborg.
Foto: Christina Forlin och privat
Gå på museum men ändå vara kvar i klassrummet. Det kan bli ett alternativ i framtiden.
På de kommunala gymnasierna i Kungsbacka ligger man väl framme med tekniken, och i fredags fick elever på den gymnasiala lärlingsutbildningen med inriktning vård och omsorg på Elof Lindälvs gymnasium prova på.
Efter lite teknikstrul var alla ”inne på museet” och blev guidade runt på utställningen Viva Mexico.
– Häftigt, det är som om man är där, säger läraren Elisabeth Kjellbom under en kortare paus.
Eleverna både såg och hörde och kunde själva svara på frågor som guiden ställde.
Ibland blev den nästan obehagligt.
– Hjälp han går emot mig! Vad läskigt, skrattar Alicia som tyckte det var kul att testa.
Fanns i GöteborgAndreas Logg är utvecklare av digitalisering på gymnasieskolorna och följde vad som hände i klassrummet via Teams. Han befann sig själv på Världskulturmuseet under detta första virtuella besök.
– Hur gick det?– Det var inspirerande, vi är jättenöjda. Visst, tekniken strulade lite och nätet gick ner på gymnasiet vid något tillfälle, men i det stora hela gick det bra. Det är roligt eftersom vi själva varit med och tagit fram mjukvaran, säger han.
verkligt. Lärare Elisabeth Kjellbom, Amanda och den tekniska supporten Daniel Litfeldt under rundvandringen på museet.
Foto: Christina Forlin
Första besöket ger alltså mersmak och nu väntar fler virtuella museibesök för elever.
Närmast ska en lite större klass få lära sig mer om Mexiko och framöver blir det även besök på Universeum.
Och det är inte bara elever på gymnasiet som är nyfikna. Projektet har även väckt uppmärksamhet utanför Kungsbacka. På plats på Elof Lindälv fanns även forskare från Södertörns högskola, som forskar om framtidens klassrum och om hur nya tekniska lösningar kan användas i undervisning.
Andreas Logg, utvecklare av digitalisering på gymnasieskolorna i Kungsbacka, fanns på plats på Världskulturmuseet för att se till att det digitala besöket fungerade.
Foto: Privat