Bedragare påstår sig vara från Konsumentverket
Av Christina Nordwall
Flera konsumenter har hört av sig till Hallå konsument för att berätta att någon som uppgett sig vara från Konsumentverket ringt upp dem. I själva verket har det varit bedragare som velat få konsumenterna att betala för påhittade abonnemang eller legitimera sig med bank-id.
LURAS. Bedragare uppger sig vara från Konsumentverket och försöker få den uppringda att logga in med sitt bank-id.
Foto: Freepik
I samtalen har konsumenter bland annat informerats om att de har blivit id-kapade, eller har flera obetalda skyhöga fakturor hos ett telekombolag. Efter att bedragarna försökt skrämmas, har de erbjudit konsumenterna hjälp med att annullera eller betala fakturorna genom att uppmana konsumenterna att legitimera sig med bank-id för att få hjälpen som erbjuds.
– Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal. Vi uppmanar alla som drabbats att genast polisanmäla händelsen, säger Henric Jonsson, vägledare på Hallå konsument.