Missnöjd kund får rätt mot Kungsbackaföretag
När corona slog till tvingades Kungsbackaföretaget Be Sporty skjuta upp större delen av en bollkurs i flera månader. De nya kurstiderna passade dock inte alla deltagare. Nu har Arn gett en av dem rätt till återbetalning.
Det var i våras som Kungsbackaföretaget Be Sporty skulle ha hållit en bollkurs i Kungsbacka. Men plötsligt slog coronaviruset till. Restriktionerna som blev följden gjorde det omöjligt att fullfölja utbildningen.
Sköt upp kurstillfällen
För att deltagarna ändå skulle få den utbildning de beställt – och betalat för – flyttades sju av de tio kurstillfällena fram, till nu i höst.
De nya kurstiderna passade dock inte en av deltagarna, som därför krävde pengarna tillbaka av Be Sporty.
Företaget vägrade, med hänvisning till en så kallad force majeure-klausul i avtalet med kunden. Klausulen ska se till att Be Sporty inte behöver betala tillbaka pengar till sina kunder, vid bland annat utbrott av epidemier.
Får rätt av Arn
Kunden lät sig dock inte nöja. Saken lämnades vidare till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
Där har man nu kommit fram till att den missnöjda kunden har rätt till ersättning, force majeure-klausulen till trots. Be Sporty rekommenderas därmed att betala tillbaka drygt 1 100 kronor till den missnöjda kursdeltagaren.
Följer rekommendationen
Be Sporty kommer att följa Arns rekommendation. I ett mail till Norra Halland skriver företagets vd och grundare Martina Endegård:
”Corona-pandemin har varit en stor utmaning för hela samhället, även för oss som kursarrangör. Det har inte funnits ett facit på hur verksamheten ska bedrivas under en pandemi, men vi har gjort vårt bästa av omsorg för våra elever, deras familjer och vår personal.
I våras tog vi ett beslut att pausa vårterminens lektioner och flytta fram dessa till vecka 34 på grund av den smittspridning som fanns i Sverige. Under vårterminen deltog över 15 000 elever i någon av Be Sportys kurser som leddes av över 600 ledare. Corona-pandemin slog till kraftfullt och vi som kursarrangör behövde få tid att ta del av Folkhälsomyndighetens riktlinjer för hur vår verksamhet skulle anpassas för att vara smittskyddsäker.
Flertalet av våra ledare är gymnasiestudenter och det kändes felaktigt att de skulle vara hemma från skolan på grund av hög smittspridning i samhället, men att vi som arbetsgivare skulle kräva att de gav sig ut i kollektivtrafik, folksamlingar och ha barngrupper utan att vi som företag haft tid att ställa om till smittskyddsläget.
Detta beslut uppskattades och vi har fått mycket positiv feedback av många av våra ledare. Be Sportys elever och deras familjer gavs också möjligheten att gå färdigt sina kurser nu i augusti och september, vilket har uppskattats.
Vi respekterar att ett fåtal har en annan uppfattning om hur vi skulle agerat. Vi står fast vid att vi tog rätt beslut genom att vi kompenserat våra elever för de missade tillfällena genom ersättningstillfällen. Ett flertal stora aktörer inom idrottssverige, t.ex. Göteborgsvarvet har låtit ARN pröva deras beslut om att pausa verksamhet i en svår tid.
Vi följer självklart de rekommendationer som ges från ARN och kommer tillmötesgå den kund som inte känner sig nöjd med vårt beslut.”
Läs fler nyheter här