Många utanför i kontantlöst samhälle
Mindre kontanthantering och fler digitala tjänster stänger allt fler kungsbackabor ute från grundläggande samhällstjänster. Det konstaterar länsstyrelsen. Men enligt ett färskt riksdagsbeslut måste banker hantera kontanter.
Länsstyrelsen har bland annat låtit en utredare inventera antalet betalställen och lyssna på vad kungsbackaborna anser om situationen. Kartläggningen visar att antalet aktörer som erbjuder kassahantering fortsätter att minska. Parallellt monteras allt fler insättningsboxar och in- och uttagsautomater ned, utan att ersättas av nya.
Otryggt banka pengar
I Kungsbacka finns idag bara tre bankkontor som hanterar kontanter över disk. Och de automater som också kan hantera kontanter upplevs otrygga att använda av föreningar och småföretagare som hanterar mycket mynt och sedlar. Automaterna finns ofta i miljöer där många människor rör sig och där det därför är lätt att bli bestulen.
Uttagsautomater blir en allt mer sällsynt syn i Kungsbacka. Foto: Pixabay
Långt till bankkassan
I Kungsbacka har 1 200 personer i dagsläget mer än två mil till närmaste dagskassehantering. Samtidigt är allt fler kungsbackabor mer eller mindre helt beroende av digital teknik för att kunna sköta sina bankärenden och ta del av grundläggande samhällsservice.
Grupper ställs utanför
Det betyder att stora grupper ställs utanför. I Halland beräknas en tredjedel av invånarna stå utan möjlighet att använda digitala samhällstjänster. Tio procent av befolkningen är så utanför det digitala samhället att de befinner sig i vad som kallas digitalt utanförskap.
Dålig mobiltäckning
Orsakerna varierar. Vanligast är att funktionsnedsättningar, sjukdom och snäv ekonomi förhindrar användning av den teknik som behövs för att de digitala tjänsterna ska kunna användas. Men på en del håll i exempelvis Kungsbacka kommun är mobiltäckning och tillgång till snabbt bredband det huvudsakliga hindret.
7 av 10 ser försämring
Situationen är allt annat än tillfredsställande. Det anser både länsstyrelsen och kungsbackaborna, av vilka ungefär sju av tio tycker att tillgången på grundläggande betaltjänster har försämrats.
Antalet platser där man kan sätta in och/eller ta ut kontanter har minskat med 45 procent på tre år i Halland. Tabell: Länsstyrelsen Halland
Mest missnöjda är de föreningsaktiva som hanterar mycket kontanter och de privatpersoner som bor i områden där mobiltäckningen och bredbandsutbyggnaden är bristande.
Frillesås extra utsatt
De boende i Åsa och Frillesås, som förlorat såväl bank och servicebox, som Clear-On-ombud de senaste åren är extra utsatta. I dessa områden krävs särskilda stöd- och utvecklingsinsatser, anser länsstyrelsens utredare Ingvor Johansson. Hallands befolkning fortsätter att öka. Det betyder att behovet av grundläggande betaltjänster också ökar. Att åtgärder som förbättrar situationen vidtas är därför angeläget, konstaterar hon.
”Grupper exkluderas”
”Idag finns många bra tekniska lösningar för betaltjänster. Problemet är att det finns många platser där de inte fungerar och det finns många människor som inte kan använda tekniken av olika anledningar. Många olika marknadskrafter styr mot ett kontantlöst samhälle som i förlängningen delar samhället där vissa grupper exkluderas från grundläggande samhällstjänster” skriver Ingvor Johansson i sin slutkommentar.
Ett steg i motsatt riktning är riksdagens beslut den 28 november. Det innebär att banker måste erbjuda både bankomat och möjlighet att sätta i dagskassa med kontanter. Första delen av förslaget börja gälla från årsskiftet.