Vitality Club, som med tvivelaktiga metoder lurat Kungsbackabor att betala för mycket för kosttillskott har kvalat in på årets Skamlista.

FOTO: Pixabay

På Skamlistan hamnar de företag som under det senaste året samlat på sig flest anmälningar från kunder som känt sig lurade.

Tvivelaktiga metoder

I år har nio företag kvalificerat sig för en placering.

På sjunde plats återfinns Vitality Club, som så sent som förra hösten var aktuella i Kungsbacka sedan de delat ut kosttillskott som ”gåvor” till ett antal Kungsbackabor. Gåvor som visade sig kosta en massa pengar. Med ”presenterna” följde även en dyr prenumeration, som var i princip omöjlig att säga upp.

Flera kända företag finns med på listan. Betalningsjätten Klarna intar exempelvis en föga smickrande tredjeplats. Detta sedan bolaget med otydliga formuleringar kring sina olika betalsätt förmått kunder att teckna kreditavtal de inte förstått att de ingått.

Dyra abonnemang

Värst av alla är dock Mobile Group/Telefonihuset som toppar Skamlistan. Genom att erbjuda presumtiva kunder billiga telefonabonnemang och gratis teknikprylar har de lockat människor att ingå bindande avtal med bolaget.

Särskilt billiga har abonnemangen dock inte varit. När de nyblivna kunderna fått sin första faktura har denna visat sig uppgå till 10 000-27 000 kronor.

– De har legat i topp på våra anmälningslistor sedan i somras. Företaget sticker ut i omfattning och systematik, det är många konsumenter och stora belopp, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen, KO.