Kungsbacka kommun lägger mest tid per invånare i länet på vägledning till konsumenter som har fått problem med varor och tjänster de har köpt. Det visar färsk statistik från Konsumentverket, som varje år kartlägger den kommunala konsumentvägledningen.
Det är kommunerna som själva bestämmer om man ska tillhandahålla den här typen av vägledning, vilket gör att omfattningen och innehållet varierar mellan kommunerna. I Halland lägger kommunerna totalt 128 timmar per vecka på att ge råd till exempelvis personer som vill reklamera trasiga varor eller är missnöjda med bristfälliga tjänster de har betalat för. Mest tid läggs alltså i Kungsbacka, medan det i Hylte kommun helt saknas vägledning.
I hela landet är det 234 av 290 kommuner som har konsumentvägledning. Sedan i fjol har 14 kommuner slopat sådan service till invånarna, visar kartläggningen.
”En fungerande kommunal konsumentvägledning behövs även för att stödja konsumenter med särskilda behov, till exempel personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter”, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Men att vara i opposition är inget för Ulrika Jörgensen
Kullavikvännernas söner gör upp i SM-finalen
Så gick till det i attentatet mot hemtjänsten
Förvaltningschefen: "Vi kommer inte presentera några lösningar"
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.