24 Juli 2021 13:00 | Ingrid Höglind

Jag har gjort det massor av gånger förut, lyssnat på Sommar i radions P1. Men speciellt vill jag höra på det som sändes den 23 juli, (och som finns tillgängligt på SR play) för då var det Kungsbackas egen stolthet, violinvirtuosen Malin Broman, som pratade. Hon är en fantastisk kvinna, som jag hade både förmånen och glädjen att samarbeta med, när jag arbetade på kulturförvaltningen här i stan. Jag var med när Kungsbacka konsertförening startade Kungsbacka kammarmusikfestival med Malin och hennes medmusiker pianisten Simon Crawford Phillips och cellisten Jesper Svedberg i Kungsbacka Piano Trio som nav. Runt sig samlade de musiker, som de återkommande mött på internationella konsertestrader. Jag hade under ungefär ett decennium ansvaret för själva festivalen, medan Malin stod för den konstnärliga delen. Att få ihop festivalen tillsammans med henne var ett rent nöje. Vi bollade lättsamt idéer och hon hanterade faktiskt det administrativa lika briljant som strängarna på violinen. Hon menade det verkligen, när hon sade att vi skulle frossa i administration.

Respekten för allt sorts arbete bakom konserter gagnar säkerligen Malin, när hon numera är förste konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och ledare för andra mindre ensembler.

Kammarmusikfestivalen här i Kungsbacka började blygsamt, men utvecklades år för år. Sedan jag lämnat tog den gigantiska kliv med min efterträdare Mats Eriksson vid rodret tillsammans med pianotrion och Varbergs kommun. Den har blivit den fullständigt unika festivalen Change. Malin har nu lämnat över det konstnärliga ansvaret till sin make och medmusiker Simon, fast hon är fortfarande högst aktiv i festivalen. Unik är den för att den är gränslös. Vartannat år i augusti bjuder den på fullspäckat program från allehanda musikgenrer och kulturformer. I mitt tycke en genial idé, eftersom den med genuin kammarmusikalisk grund under ett för varje festival specifikt tema blandar fritt mellan stilar och artister. För det krävs konstnärliga och idérika själar, som klarar att vaska fram kvalitet inom alla genrer. Här forceras gränser, så publiken upplever det den inte ens visste att den önskade sig. Jag tror inte att man hittar sådant samarbete på annat håll.

I år är det festvalår. Pandemin innebär omställning och temat har blivit att ge olika ”Perspektiv”. Festivaldagarna kommer att ägnas åt konsertinspelningar, som senare ska visas ihop med publika program. I händerna på det här gänget tystnar alltså inte musiken. Den ska flöda, om än på nytt sätt. Gissar jag rätt, så kommer Malin i sommarpratet att ge fler perspektiv på hur musik kan strömma mot sin publik. För är det något hon brinner för förutom att musicera, så är det närkontakten med publiken.