Kommunikation är inte enkelt
Jag har jobbat med kommunikation i drygt 30 år och något jag lärt mig under resans gång är att det aldrig går att kommunicera ut information för ofta eller för tydligt. Det är i princip alltid bättre att informera en gång för mycket än en gång för lite. Det gäller framför allt om budskapet handlar om något negativt. Alla tar inte in ett negativt besked direkt.
Dystra besked
Under årens lopp har jag alltför många gånger tvingats berätta om sparkrav och uppsägningar för mina kollegor. Det är dystra besked men då är det ännu viktigare att informera, och att även hålla informationsmöten även om inget nytt hänt. Att inte ha någon ny information kan också vara en nyhet för de inblandade.
Ofta tvärtom
Men inom kommunal verksamhet är det ofta tvärtom. Ett aktuellt exempel är när det i förra veckan konstaterades coronasmitta på Aranäsgymnasiet. Tyvärr inte oväntat nu när skolorna startade igen, men väl värt att informera om. Kungsbacka kommun gick visserligen ut med information till elever och vårdnadshavare, vilket är bra. Men sedan blev det knäpptyst. Inte en rad på kommunens hemsida om händelsen och inte heller någon information om smittan på kommunens presskonferens om just corona!
Varför då? Jo enligt Cynthia Runefjärd, förvaltningschef på Gymnasium och arbetsmarknad, så var inte händelsen av allmänt intresse. Men eftersom att Norra Hallands artikel om smittan var näst mest läst under förra veckan med cirka 10 000 sidvisningar på vår sajt och nästan 100 kommentarer och 57 delningar på Facebook, så vill jag nog inte hålla med riktigt. Enligt mig kan det inte bli så mycket mer allmänt intresse än så.
Oroliga elever
På tal om Aranäsgymnasiet så publicerade vi i tisdags en insändare från två oroliga elever på skolan. De oroas främst över att det är trångt i matsalen och att det bildas kö. Här verkar ansvariga ha en nöt att knäcka, så ta elevernas oro på allvar.
Trevlig helg.
Läs elevernas insändare här