Julhandeln väntas slå rekord – igen
Jultomten kan andas ut. Den annalkande lågkonjunkturen oroar visserligen. Men årets julhandel väntas ändå slå rekord. Allra mest kommer vi att shoppa på nätet.
Det är på nätet vi väntas julshoppa mest.
Att årets julhandel kommer att innebära nya shoppingrekord slås fast av flera av handelns prognosmakare. En av dem är HUI Research AB som varje år hör sig för om svenskarnas shoppingplaner inför julhelgen.
Fler shoppar mer
Att vi är på väg in i en ny lågkonjunktur oroar visserligen många. Men oron stillas av det osedvanligt låga ränteläget. Att svenskarna blivit fler gör också att vi totalt sett shoppar mer.
– Handelns försäljning utvecklas stabilt tack vare minusränta, befolkningsökning och en konjunktur som ännu inte svalnat helt. Det ger goda förutsättningar för en god försäljningstillväxt i julhandeln, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.
Sen Back Friday gynnsam
På senare år har den för oss svenskar nya vinterrean Black Friday stulit en del av förtjänsten från julhandeln. Men i år infaller Black Friday, med efterföljande Cyber Monday, så sent i november att en del av vinsten väntas spilla över på julhandelsmånaden december.
Totalt väntas årets decemberförsäljning öka med tre procent och inbringa 79,8 miljarder till de landets handlare. Varje svensk väntas alltså julshoppa för 7 735 kronor i år. 3 345 av dessa kronor väntas vi lägga på dagligvaror. För resterande 4 389 kronor förutspås vi köpa så kallade sällanköpsvaror.
13 miljarder mer
Julhandelsmånaden december är traditionellt handelns viktigaste försäljningsmånad. I år väntas december inbringa 13 miljarder kronor mer än genomsnittet för årets övriga elva månader. Det betyder att vi handlar för cirka 1 261 kronor mer per person i december, än vi gör under årets övriga månader.
Det är på nätet vi kommer att shoppa mest.
E-handeln ökar mest
Den största försäljningsökningen väntas ske på nätet, om man ska tro HUI. E-handeln växer så det knakar och sedan i fjol shoppar vi nästan alla våra sällanköpsvaror på Internet.
– Handelns tillväxt sker idag främst på nätet. Även försäljningstillväxten under julhandeln beräknas framförallt tillfalla e-handelsaktörerna, säger Jonas Arnberg.