IVO avslutar del av utredningen om Combine
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har avslutat delar av sina tillsynsärenden gällande Combine, kommunens verksamhetssystem inom Vård och omsorg.
Vård och omsorg var den förvaltning som toppade frånvarostatistiken under mars och april.
Sammanlagt fanns det åtta anmälningar från 2018 och 2019 enligt Lex Maria, rörande systemet.
Merparten av dem, sex stycken, var kopplade till patientsäkerhetsbrister som uppstod på grund av upprepade störningar, driftsstopp och andra brister i systemet.
De två kvarvarande anmälningarna handlade om ett telefoniavbrott som varade i över åtta timmar och ett nätverksavbrott. Under avbrotten kunde medarbetarna bland annat inte komma åt systemen för journalföring och läkemedelslistor. Det förekom också problem med att insatser om läkemedelsgivning låg kvar trots att de var avslutade, vilket innebar att patienter riskerade att få medicin dubbelt upp.
Telefoniavbrottet innebar att en patient inte kunde komma i kontakt med sjuksköterska och att patientens medicinering med läkemedel mot oro och ångest därför försenades med fem timmar.
Efter att ha granskat de olika ärendena har IVO nu meddelat att man avslutar ärendet och i nuläget inte kommer att vidta några ytterligare åtgärder. Myndigheten anser att vårdgivaren, i det här fallet kommunen, har fullgjort sin uppgift att utreda och anmäla de händelser som har eller skulle ha kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Vidare menar IVO att Vård och omsorg har eller planerar att vidta tillräckliga åtgärder för att förhindra att något liknande inträffar igen.
IVO har fortfarande inte tagit beslut i frågan som rör om Vård och omsorg uppfyller kraven på ett systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete enligt lagen.