Vägen där flest antal fortkörare avslöjas
Sträckan Särö-Kungsbacka är en av dem med flest fartsyndare i Halland. Där registrerades 645 personer för fortkörning förra året.
Även i år ligger sträckan i topp fem i Halland med 476 registrerade fortkörningar fram till och med juli i år.
Någon statistik för enskilda kameror har inte polisen, utan för sträckor.
– Det finns en eller flera kameror på sträckorna, säger Eva Lundberg på Trafikverket, nationell samordnare för verksamheten med automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK.
Det är Trafikverkets regioner som väljer vilka sträckor som ska få fartkameror.
Utgångspunkten är att kamerorna ska hamna där regionen bedömer att de får mest effekt.
Vägsträckor med stor risk för allvarliga olyckor prioriteras, liksom vägavsnitt där många kör för fort.
– Där medelhastigheten är mer än fem kilometer över fartgränsen, säger Eva Lundberg.
Ett annat kriterium är att dygnstrafik ska vara mer än 3 000 fordon.
Radarn alltid i gång
I varje fartkamera finns en radar och en kamera. Radarn är alltid igång och mäter alla fordons hastighet. Kamerornas aktivitet varierar, alla är inte igång samtidigt, men kan styras på distans.
– Kameran sätts igång efter behov, när den ger en bra effekt, säger Eva Lundberg.
För att kameran ska reagera behöver man köra mer än fem kilometer över fartgränsen.
– Det är precis lika mycket för fort som i polisens rapporteringssystem, det vill säga den går i gång om man kör sex kilometer i timmen för fort.
Utreds i Kiruna
Hastighetsöverträdelser som registreras av kamerorna utreds hos polisens sektion för automatisk trafiksäkerhetskontroll i Kiruna. Där finns även styrcentralen som aktiverar och avaktiverar alla kameror på distans. Om de är aktiverade eller inte beror på hur stor olycksbelastningen och trafikintensiteten är på den aktuella vägsträckan.
Enligt Anders Drugge vid polisens ATK-sektion i Kiruna är det ungefär 40 procent av alla registrerade överträdelser som leder till böter. Det gäller i hela Sverige.
– Att det inte blir fler handlar bland annat om bildens kvalitet, säger Anders Drugge vid polisens ATK-sektion.
– Men målet är inte att alla ska få böter, det finns inget egenvärde i att dränera bilister på pengar. Målet är att få ner antalet dödsolyckor och allvarliga olyckor. När vi aktiverar kamerorna vill vi få en förebyggande effekt.
Samma sak säger Eva Lundberg. Hon understryker att syftet inte är att få fast så många som möjligt, det är att få ner hastigheten på vägarna.
– Vi följer inte upp alla ärenden, målet är att utfärda 320 000 böter per år i Sverige.
– Det har visat sig att med den nivån på utdelade böter får man en bra effekt.
Många kör för fort
Enligt Hans Qvant, chef för trafikpolisen i Halland, kan man inte säga att de mesta fartsyndarna finns på finns på sträckan Särö – Kungsbacka.
– Människor kör i allmänhet för fort överallt och hela tiden. Det går inte att säga att de kör fortare där än någon annanstans. Dessutom är folk dåliga på att hålla avstånd, vilket är väldigt viktigt för att det inte ska hända olyckor.
Han tycker att fartkamerorna är bra, men skulle gärna ser att de även mätte hastigheten mellan dem.
– Det gör man exempelvis i Norge, Skottland och England, säger han.
– Då skulle man få en helt annan effekt, och slippa kängurueffekten.
Inte medelhastighet
Men några planer på att mäta hastigheten mellan kamerorna finns inte i dagsläget i Sverige.
– I de länder man har mätning av medelhastighet där har man ett ägaransvar. I Sverige är det den som kör bilen som är ansvarig, säger Eva Lundberg.
Har man ett ägaransvar kan man fota registreringsskylten på bilen, vid två tillfällen, och utfärda böter om medelhastigheten på sträckan mellan varit för hög.
– I Sverige har vi ett föraransvar, man måste fota föraren när denne kör för fort, och då kräver det mer av tekniken, säger Eva Lundberg.
Hon anser att den fartkontrollen som finns i dag fungerar bra.
– Vi har kameror med fem kilometers mellanrum och får bra effekt på sträckorna.
Antal fortkörare:
I Halland finns totalt 17 sträckor med 75 fartkameror. 14 kameror finns i Kungsbacka fördelade på två sträckor. Den ena är väg 158 mellan Kungsbacka och Särö, den andra del av Varbergsvägen mellan Kungsbacka och Åsa.
Antal registrerade som kört för fort på väg 158
2020 645
2021 t.o.m
juli 476
Antal registrerade som kört för fort på Varbergsvägen – mellan Stegatorp och Åsa
2020 623
2021 t.o.m
juli 447
Sträckan där flest åkt fast i Halland ligger mellan Trönninge och Eldsberga
2020 648
2021 t.o.m
juli 547
Antal som kört för fort vid fartkamera i Halland
2020 9839
2021 t.o.m
juli 7157
Vid polisens hastighetskontroller utfärdas också böter. De tillkommer utöver de böter som utfärdas vid den automatisk trafiksäkerhetskontrollen.
Kungsbacka kommun
2020 445
2021 t.o.m
juli 404
Halland 2020 2669
2021 t.o.m
juli 2176