13 September 2019 07:00 | Ingrid Höglind

Jag är just hemkommen från en semesterresa. Att vara turist är dock inte alltid helt lätt. Första haken blev en hotellbokning. Jag kollade nätet, men det var lögn att komma direkt till hotellet. De stora internationella nätbokningssajterna verkar ha lagt sig som en maffia över alla hotell. Hur man än slår, så kommer man aldrig direkt till hotellet. Till slut bokade jag via en bokningssajt, fyllde i allt, lämnade alla kortuppgifter, bekräftade och fick svaret ”tack för din bokning”. Lite senare fick jag mejlfråga om jag inte skulle ha rummen. Märkligt?! Jag bekräftade igen, igen och igen, Över tio gånger innan jag gav upp och efter djupdykning lyckades hitta hotellets väl dolda telefonnummer. Det fanns ingen bokning och inget ledigt rum. Jag blev störtarg, men han som svarade kunde inget göra. Fick till slut hänvisning till chefen, men han nåddes inte på flera dagar. Även han hävdade att inga rum fanns, trots att jag gjort en regelrätt bokning. Efter mycket tjat, diskuterande och mejlkorrespondens fanns det i alla fall plötsligt rum. Jag fick en bekräftelse, och allt funkade bra, när vi kom fram.

Problem dök däremot upp vid incheckningen på ett annat hotell, som vi både hade bokat och förskottsbetalat. Inte en människa fanns på hotellet utan bara en knapp att trycka på, så skulle någon ”komma med en gång”. Många tryck men ingen kom. Telefonnummer att ringa fanns och vi fick nummer till rum med nycklar i låsen. Problemet var bara att det var två enkelrum, medan vi skulle ha ett dubbelt och ett enkelt. Nytt telefonsamtal med hänvisning till ett annat. Svaret där blev ”men jag är hemma och kan inget göra”. Jag blev tvärilsk och efter lång dispyt kom en kille, men innan det klarade upp sig hade vi missat halva vår semesterdag och mycket av vad vi hade tänkt göra.

Efter detta avskyr jag både bokningssajter och obemannade hotell. Framöver vill jag boka direkt med en människa på det hotell, där jag ska bo, och det ska ha sin reception öppen dygnet runt.

Annat som irriterar mig på hotell är att det ofta saknas ställ för att lägga resväskor på. Och finns det något, så är det sällan mer än ett. Hur kan de utrusta hotellrum så illa? Det spelar ingen roll hur fint ett hotell är om det nödvändigaste saknas. Givetvis måste det finnas bagageuppläggning till varje resenär. För vem vill krypa på golvet för att komma åt innehållet i sitt bagage?

Jag hoppas verkligen att hotellen här i Kungsbacka har bättre service för sina gäster än de här, som jag mötte på bortaplan, för strul med hotellboende kan förstöra den bästa resa, även om vår denna gång blev lyckad detta till trots.