NYHETER 2019-08-04 KL. 13:00

Fritt fram för skoter

Fritt fram för skoter
Vattenskoter - omdiskuterat fordon. Foto: Evita Ochel/Piuxabay

TV-klipp och nyheter

Många förknippar sommar och värme med att njuta på stranden i lugn och ro. Andra ser det som en chans att komma ut på havet i båtar eller på vattenskotrar. Diskussionerna har gått varma i Facebook-trådar och på olika forum om huruvida det är lämpligt med vattenskotrarna. Ena sidan säger att det är bullrigt, störigt och förstör både miljö och frid. Den andra sidan tycker folk är missunnsamma och menar att de har rätt att köra på samma ställen där båtar kör. Hur ligger det egentligen till? Vi tar det från början.

2004 kom den så kallade vattenskoterförordning. Den sade att vattenskotrar endast får användas i allmänna farleder och på ställen där Länsstyrelsen i varje län gett sitt godkännande. Länsstyrelsen i Hallands föreskrifter löd i korthet att vattenskotrar fick användas från Lerkils hamn ut till farled 109 vid Nidingen och därifrån in till farled 180, en remsa i mitten av Kungsbackafjorden. Kördes det vattenskoter i strid mot dessa föreskrifter kunde föraren dömas till penningböter. Kustbevakningen och polismyndigheter hade alltså som riktlinje att lagföra personer som bröt mot vattenskoterförordningen. Denna riktlinje kom att ändras 2009 då en friande dom avkunnats gällande förseelse mot vattenskoterförordningen. Tingsrätten i Sundsvall ansåg att den svenska lagstiftningen stod i strid med EU:s regler och att dessa regler hade företräde. Efter denna dom fann sjöövervakningsavdelningen att rättsläget måste anses som så oklart att förseelser mot vattenskoterförordningen, tills vidare, inte ska rapporteras. Förordningen ansågs också vara ett handelshinder då den gick emot EU:s bestämmelser om fri rörlighet för varor. 

Dagens läge

Vattenskoterförordningen finns idag kvar, men tillämpas alltså inte. Däremot lades en paragraf till tidigare i år. Man måste vara 15 år gammal för att köra vattenskoter. Denna paragraf gäller eftersom ingen har opponerat sig emot beslutet.
Ulrika Dahl Josefsson är ledningscentralsbefäl på kustbevakningen. Hon säger att de inte längre rapporterar folk som bryter mot förordningen, men att skotrar fortfarande går under samma regler som vilka andra båtar som helst.

– I dagsläget gör vi inte det, nej. Däremot följer vi fortfarande sjölagen och reglerna i Miljöbalken. Så om någon bryter mot det i avseende av störande körning, sjöfylleri, miljöförstöring eller för hög fart så kan vi plocka folk på det. Det gäller helt enkelt att ha gott sjövett, säger hon.

Joakim Ringvide är VD för Guppa, Sveriges största vattenskotercommunity. Han har stenkoll på vad lagen säger och menar att vattenskoterförare är utsatta för en slags häxjakt.

– Vi får åka på samma ställen där andra motordrivna farkoster får åka. Det finns tyvärr en stor okunnighet när det kommer till vattenskotrar. Motorbåtar för till exempel mer oväsen, men det är lätt att skylla på vattenskotrar för vi anses köra vårdslöst och störigt. Men det är bara en bråkdel av alla som kör så.

Vad säger du till folk som ligger på stranden och störs?

– Upplever du något som i lagens mening uppfattas som störande körning så dokumentera det och ring polis och kustbevakning. Jag försvarar inte de som kör som idioter, de förstör för oss andra som följer reglerna, säger Joakim Ringvide.
Miljödepartementet var myndigheten som författade vattenskoterförordningen och pressekreteraren Jakob Lundgren förklarar att Sverige inte kan ge blankt förbud mot vattenskotrar eftersom det är tillåtet i andra EU-länder.
– Det som behövs då är att vi måste ge tillräckligt med vattenutrymme där skotrarna kan åka. Länsstyrelserna har fått i uppdrag att bestämma var och när det är okej att köra skoter. Sedan får vi se om den utformningen räcker för att förordningen ska börja gälla igen.
Men det är ju tio år sedan EU-domen föll, varför har inget hänt?
– Vi, regeringen, följer just nu frågan men än så länge finns inget utannonserat, säger han.
Frågan vad som ska hända med vattenskotrarna kvarstår, en fråga som regeringen alltså följt i tio år.



TV-klipp och nyheter

Påskbrasa eller ris – så beslutar kommunen
NYHETER 2024-03-27 KL. 14:00
Premium

Påskbrasa eller ris – så beslutar kommunen

Åtta har sökt dispens – tre har fått avslag

Ny asfalt på E6 - så ska nytt trafikkaos undvikas
NYHETER 2024-03-27 KL. 12:45
Premium

Ny asfalt på E6 - så ska nytt trafikkaos undvikas

Projektledaren: "Störningarna vi hade fjol vill vi inte ha igen"

Guldpress för Onsalabon
SPORT 2024-03-27 KL. 09:13

Guldpress för Onsalabon

Fler nyheter