Nicholas sträcker ut armarna framför green screen medan Samuel och Ante filmar. På Ipaden ser det ut som att Nicolas flyger bland molnen. Foto: Julia Sandstén Vikberg

 

Digitalisering i förskolan innebär inte att barnen stirrar ner i Ipads hela dagarna. Det menar personalen på Lilla lokets förskola i Åsa som tillsammans med barnen har skapat en film med hjälp av green screen-teknik. I kväll premiärvisas filmen på Facklan.   

 

– Simma. Nu är du i vatten, säger Samuel och Ante som håller i en Ipad. 

Nicholas som tidigare sträckt ut armarna likt en fågel börjar istället ta simtag. Han ligger på ett bord framför en grön duk i förskolans lokaler. Men ett tekniskt program gör så att han svävar bland molnen eller simmar bland fiskar på Ipadens skärm. Det är genom att spela upp olika scener framför den gröna duken, filma och sedan klippa ihop allt som barnen och förskolepersonalen har skapat den film som nu ska gå upp på Facklan. Men arbetsprocessen har handlat om mycket mer än så. 

–  Barnen har byggt en träkoja och sytt kläderna. De har räknat, mätt och konstruerat. Vi har arbetat med källkritik och pratat om att det man ser i filmer inte är på riktigt utan att många använder green screen-teknik, säger förskolelärare Linn Fagerhaug.  

– Vi har också fokuserat mycket på kommunikation och språk genom att prata inför publik och säga repliker. Vissa tyckte att det var läskigt att stå framför kameran i början men gjorde det ändå senare, fyller barnskötare Linnéa Heimer i. 

 

Sedan är det såklart också ett sätt att arbeta med digitalisering vilket numera är ett moment som ingår i läroplanen. Det var efter att personalen reagerade på en krönika i Expressen om att barn tvingas sitta med Ipads hela dagen i förskolan som de bestämde sig för att visa hur de arbetar med digitalisering.  

– Det är så trist att föräldrar läser sådant och kanske tror att det är så det ser ut. Det är inte så i verkligheten. Barnen lär sig massor med digitala verktyg som de har nytta av i framtiden. Om vi inte skulle jobba med digitalisering skulle vi utesluta barnen från samhället, säger Linn Fagerhaug.

 


Linnéa Heimer och Linn Fagerhaug, personal på förskolan, kom på idén med att göra en film. De vill visa hur man kan arbeta med digitalisering i förskolan. Foto: Julia Sandstén Vikberg

 

Förskoleklassen har hållit på med projektet i drygt ett år. Filmen som det resulterat i är inspirerad av boken Vännerna i Kungaskogen och handlar mycket om vänskap. Enligt Linnéa Heimer har vänskapsbanden mellan barnen också blivit starkare genom projektet. 

– Det har skapat en vi-känsla. De har samarbetat och stöttat varandra. De har blivit en starkare grupp, säger hon. 

 

Personalen på förskolan kontaktade kulturombud som ordnade så att filmen nu ska spelas på Facklan inför en publik på 114 personer. 

– Det är en extra dimension nu när den visas på bio, säger Linn Fagerhaug.

Hos barnen är känslorna inför premiären i kväll blandade. 

– Det känns lite pirrigt, säger Olle. 

– Det känns bra. Snart har vi premiär, säger Nicholas.