Annons

Fler anmäler till ARN

Under 2019 kom det in 20 713 klagomål till Allmänna reklamationsnämnden. Det är en ökning med 3 138 ärenden jämfört med förra året (18 %). I 149 av fallen var anmälaren en kungsbackabo.

Jobb & Pengar | 13 Januari 2020 15:30

Till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan man skicka in klagomål mot företag när man tycker att man felbehandlats. Företagen är inte skyldiga att följa utslaget, men det sker för det mesta. Förra året var det tre av fyra företag som godtog ARN:s beslut.

Under 2019 kom flest ärenden in på reseavdelningen, följt av motor, allmänna, bostad och elektronik. Ökningen av antalet ärenden var störst för resor. Den vanligaste ärendetypen på resor handlade om krav på kompensation för försenade och inställda flyg, berättar ARN i ett pressmeddelande.

Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 40 procent av de ärenden som prövades av ARN.

ARN prövar många typer av tvister men inte alla. Under året avvisades 30 procent av ärendena. En vanlig anledning var att konsumenten inte skickat in de uppgifter som nämnden behövde för att kunna avgöra tvisten.

Under året skrevs 4 694 ärenden av från vidare handläggning. Den vanligaste anledningen var att parterna själva kommit överens om en lösning på tvisten och då prövas inte ärendet av nämnden.

Annons

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Delade meningar om återbetalning av studentflak

Skola Den traditionella studentavslutningen är inställd och den efterföljande karavanen genom stan blir inte av. Men företaget som ...

Kungsbackabor i spansk karantän

Nyheter På måndagsförmiddagen satt över 100 miljoner människor i Europa fast i hel- eller delvis karantän. Ingrid Hö...

Blåst på 200 000

Blåljus När den 85-åriga kvinnan kom hem på hem på eftermiddagen den 8 januari fick hon ett samtal från ...
Annons