Annons

Fast i abonnemang med känt bolag

I december fick han oväntat hembesök av en säljare som övertalade honom att byta telecom-leverantör. Sedan blev allt en enda röra.
– Man kan inte behandla folk på det här viset, säger 81-årige onsalabon Vitus Ingerslev.

Nyheter | 18 Mars 2020 06:49

Vitus Ingerslev, 81, nappade på ett erbjudande i samband med hemförsäljning. Sedan blev allt en enda röra.

FOTO: Daniel Blomqvist

Det började med en dörrknackning den 10 december förra året. En försäljare från telecomföretaget Com Hem steg på och berättade att det fanns ett missnöje med Telia i området, och erbjöd sig att hjälpa till med att byta leverantör. Vitus Ingerslev ansåg att erbjudandet lät lockande.

– Hon sa bland annat att de kunde erbjuda samma tv-kanaler till ett bättre pris. Jag är ju gammal och förklarade att jag inte kan någonting om internet eller datorer, men hon kunde då ordna det väldigt snabbt om hon fick låna min mobiltelefon.

Och så blev det. Vitus Ingerslev gick med på bytet, men inte utan tydliga önskemål.

– Jag ville ha vissa kanaler, de danska kanalerna DR 1 och DR 2. Och så tittar jag mycket på BBC World och naturprogram, Discovery, och CNN.

Detta skulle inte vara några problem, och inom kort skulle någon komma ut och ordna med installation av det som krävdes för det nya abonnemanget.

– Och jag förklarade tydligt att jag inte kan något om sådant här, så att jag ville att någon skulle kunna hjälpa mig med instruktioner. Och det skulle den här nästa personen ordna, säger Vitus Ingerslev.

Fungerade inte

Han blev informerad om att det skulle komma någon efter kommande helg. Men det hela drog ut på tiden.

– Plötsligt blev jag kontaktad av en annan firma som meddelade att de skulle stå för installationen. Men att de kunde komma först den 10 februari!

Efter flera samtal till kundservice gav dock Vitus Ingerslev med sig. Och så den 10 februari kom personen som skulle ordna med installationen. Någon hjälp att förstå hur det fungerade kunde installatören dock inte bidra med.

När Norra Halland hälsade på Vitus Ingerslev i slutet av februari hade han fortfarande inte fått hjälp med att få ordning på tv-kanalerna.

 

När allt var inkopplat och Vitus Ingerslev sedan skulle titta på tv fungerade enbart de danska kanalerna, samt någon till. Ingen av de extra han bett om var med. Det blev ytterligare ett antal samtal till kundservice. När han väl kom fram var det inte rätt person han pratade med, och så blev han kopplad vidare.

– Jag bad då att få tala med någon chef. Men det gick inte. Däremot kunde de hjälpa mig att upprätta en reklamation, berättar Vitus Ingerslev.

Fel nummer

Men det var inte bara tv-kanalerna som spökade. I sammanhanget tillkommer även att det i avtalet ingick byte av fast telefon.

– Jag hade bett om att få samma nummer som vi haft här i 22 år. Men så blev det inte. Nu hade jag ett telefonnummer som ingen av varken mina barn eller vänner kunde.

Samtalen till kundservice blev fler och fler. Så småningom fick Vitus hjälp med att göra en reklamation eftersom tiden för att ångra köpet enligt Com Hems kundservice löpt ut. Men då det trots detta bara fortsatte att dra ut på tiden ringde han in igen för att säga upp avtalet.

– Men då fick jag inte det på grund av att jag hade en pågående reklamation. Och de jag pratar med är antingen fel person eller inte behöriga att hjälpa mig. Det här är inte rimligt, det är inte schysst, säger Vitus Ingerslev.

 

När Norra Halland hälsade på Vitus Ingerslev i slutet av februari hade han fortfarande inte fått hjälp med att få ordning på tv-kanalerna.

 

Två och en halv månad efter att han gick med på att byta abonnemang hade han fortfarande inte fått vare sig de tv-kanaler han bett om eller fått klart med att byta tillbaka till sitt gamla telefonnummer. Ytterligare ett par veckor senare var till slut tv-kanalerna på plats, men den som ringde på Vitus fasta telefon fick alltjämt beskedet att numret inte är i bruk.

– De var hemma hos mig den 10 december. Nu är det mars, och de har fortfarande inte fullgjort sina skyldigheter. Nu blir jag snart vansinnig. Droppen var när jag inte fick säga upp abonnemanget. Man kan inte behandla folk på det här sättet.

 

Konsumentvägledaren: Utsatt grupp

Problem med telecomtjänster och abonnemang är inget nytt för Kungsbackas konsumentvägledare. Tvärtom hör det till de vanliga fallen.

– Utan att titta i statistiken kan jag säga att ja det här är vanliga frågor, säger Charlott Falk som är konsumentrådgivare i Kungsbacka.

Och just när det kommer till äldre människor ser hon ett mönster då de ofta blir målgrupp för hemförsäljning.

– Det är väldigt bekymmersamt, och här har vi även det här med digitalt utanförskap. Blir det problem så kan det vara svårt och besvärligt. För yngre som kan maila eller kanske chatta kan man följa och dokumentera en konversation med företaget. Men om man ringer in till kundtjänst så får du aldrig prata med samma person, man får börja om från början varje gång.

 

Diskuterar inte enskilda fall

När Norra Halland sökte Com Hem för att ställa frågor blev svaret att de inte diskuterar enskilda fall.

Hur ser er säljstrategi ut när det gäller äldre personer?

– Vi har ingen särskild strategi baserat på åldersgrupp. Med det sagt, och inte minst i situationer av direktförsäljning och kontakt med olika typer av kunder, är det givetvis av stor vikt att vi alltid är vaksamma och läser av både den specifika kunden och den rådande situationen, säger företagets kommunikationschef Louise Ekman.

Är det etiskt rimligt, anser ni, att sälja på någon ett nytt abonnemang och sedan när det inte fungerar enligt den överenskommelsen personen gjort med säljaren, och hen vill dra sig ur affären, neka personen detta?

 – Så ska det självklart inte gå till och låter enligt beskrivningen inte som ett korrekt tillvägagångssätt. Vi är därför måna om att undersöka detta ytterligare, men med respekt för våra kunder diskuterar vi ogärna specifika fall med annan part än kunden själv. Vill därför gärna komma i kontakt med den berörda personen för att förstå vad som hänt och reda ut eventuella missförstånd.

 

Detta är en förkortad version. Artiklarna publicerades i Norra Halland nr 20, den 10 mars.

Vill du läsa artiklarna i e-tidningen? Klicka här. 

 

Annons

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Vild biljakt – mot trafiken på E6 in mot Kungsbacka

Blåljus I 180-190 kilometer per timme jagade polisen inbrottstjuvarna som körde mot färdriktningen på E6 in mot Kungsbacka. I ...

Rattfull körde av vägen

Blåljus Vid 05.16 på lördag morgon gick larmet om att en bilist kört av vägen på Varbergsvägen och ...

Smitta inom hemtjänsten i Kungsbacka

Nyheter Flera fall av coronasmitta har nu konstaterats bland vårdtagare inom hemtjänsten. – Vissa befinner sig redan på sjukhus, sä...
Annons