03 September 2021 11:49 | Stefan Pettersson

Att bemöta en kund på ett bra sätt – det är enligt mig oerhört viktigt för att lyckas. I vår digitala värld där allt går rasande fort glöms ofta den personliga kontakten bort. Coronapandemin har inte gjort det lättare, men nu när vi kan börja träffas i större utsträckning igen så vill jag trycka på vikten av bra bemötande.

Vi på tidningen har varje dag kontakt med hundratals personer på olika sätt. Det kan handla om allt från tips eller en annons till att någon är nöjd eller missnöjd med något i tidningen. Ett gott bemötande är då av stor vikt för att Norra Halland ska ha ett gott rykte. I vissa lägen kan den som kontaktar tidningen vara arg på något. Det kan exempelvis handla om utebliven tidning eller en publicering. Ibland kan det då vara svårt att nå fram till den som är upprörd, trots att det finns en rimlig förklaring från vårt håll. Jag har genom åren tagit emot många samtal från personer som gormat och skrikit. Då gäller det att hålla tungan rätt i mun så att inte situationen förvärras. Går det i ett sånt läge att hålla sig lugn (vilket inte är så lätt alla gånger) tror jag ändå att mycket är vunnet. Och har ni fått ett dåligt bemötande av någon på Norra Halland så får ni gärna höra av er till mig för att prata om saken.

Ett lysande exempel på gott bemötande kan jag plocka från privatlivet. När vi flyttade till Kungsbacka behövde vi hjälp av elektriker i huset. Varför vi anlitade just den firman minns jag inte, troligtvis var det ett tips från någon arbetskamrat, men det blev i varje fall lyckat. Jobbet utfördes på ett utmärkt sätt och på utsatt tid. Dessutom var elektrikern kanontrevlig och lätt att slänga käft med. När vi nyligen åter behövde ett jobb utfört så ringde jag till samma elektriker, i stället för att leta runt efter någon annan. Varför då? Jo för jag fick precis det bemötande jag ville ha vid första jobbet och nästa gång jag behöver anlita en elektriker så kommer jag att ringa honom igen. Och även om alla elektriker gärna får annonsera i Norra Halland så är den allra bästa reklamen ett gott bemötande som ger goda vitsord bland kunderna. Så tänk på hur ni bemöter folk – oavsett om du är elektriker eller inte.

Ha en trevlig helg.

Läs fler krönikor här