Det var en dramatisk januarinatt när ekoduktbygget började knaka. Men sen dess har allt gått som smort och byggbolaget har jobbat i kapp i sommar. På onsdagsmorgonen var det pressvisning med idel glada miner.
Det är ett unikt bygge i Sverige. Att över en befintlig motorväg ge djuren en egen 32 meter bred genomfartsled är ingen lätt uppgift. I flera år har Trafikverkets projektledare och miljöexperter arbetat med förberedelserna. I grunden är det ett miljöprojekt. Barriären som skiljer Sandsjöbacka naturreservat och inlandet ska luckras upp. Som en bieffekt räknar man dessutom med färre viltolyckor. Men hur många återstår att se.
Man skulle kunna tro att detta är ett typiskt svenskt projekt, här där miljön ofta står i centrum. Men tvärtom ligger Sverige i strykklassen när det gäller djurpassager över motorvägen. Tyskland är mycket längre fram, och Kanada toppar.
Den västra delen är färdiggjuten, nu byggs gjutformen till den östra delen. I oktober gjuts den och konstruktionen ska stå klar i december.
Efter floppen i januari lär man ha räknat noggrannare denna gång.
– Det var den mänskliga faktorn som gjorde att man matade in fel lutning på bron i datorsystemet, säger projektledare Kristina Balot.
Byggbolaget Peab har tagit på sig skulden, och det är nu en försäkringsfråga för dem.
När gjutningen är klar börjar arbetet med att skapa ”konstgjord” natur på bron. Stenpartier, buskar och ängsblommor ska locka allt från små hasselmöss till stora älgar att ta sig över.
I juni nästa år invigs ekodukten och hastigheten återgår till 100 kilometer i timmen.
Samarbeten nyckeln till att vinna kamp mot brottsligheten
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.