Mikael och Maria Åkerberg.

FOTO: Kristian Alm

Historien har berättats många gånger. Frillesåstjejen Maria Åkerberg hade tänkt sig en framtid som byggnadsingenjör, men i den finansiella krisen i början av 90-talet bytte hon bana. Här gällde det att hitta på något nytt, hon pluggade kemi och sedan till hudterapeut. 
Helst ville hon jobba med ekologiska produkter – på den tiden fanns inte ens innehållsförteckning på alla undergörande medel. Så 25 år gammal startade hon 1995 Dermanord som tillverkar hudvårdsprodukter utan mineralolja och syntetiska ingredienser. 
Det var tufft i början, men efter hand växte tillverkningen och 2008 kunde hon och maken Mikael inviga en helt ny fabrik i hembyn Frillesås. 

Sen dess har det gått stadigt uppåt och 2017 utsågs Maria Åkerberg till Årets entreprenör i Sverige. I år hamnar omsättningen på runt 95 miljoner och sammanlagt arbetar 27 personer på fabriken. Allt görs i Frillesås: forskning, produktutveckling, förpackning och leverans till de drygt 1 000 återförsäljarna.

– Över 90 procent av försäljningen sker i Sverige, och vi försöker att köpa råvarorna så lokalt som möjligt. Den närmsta leverantören ligger 500 meter bort – honung från Frillesås!

Förpackningarna i växtbaserad bioplast kommer från en tillverkare i Ullared, och många andra växtingredienser är svenska, eller europeiska, när de inte går att få tag på i Sverige.

– Egentligen var och är min grundidé inte ekologiska produkter, utan det bästa för huden. Men då visade det sig att växter, och helst ekologiskt odlade, är bäst, säger Maria Åkerberg.

Hon har tagit sig tid för att tillsammans med Mikael berätta om framtidsplanerna. Annars är det inte så lätt att nå henne.

– Fast återförsäljarna har en ”hotline”….

 

 

Mikael har hand om utbyggnad, IT och strategi, medan Maria leder utvecklingen av nya produkter.

– Mycket handlar om vad kunder och återförsäljare frågar efter. Men vi har också tagit fram en helt unik produkt som bygger på stamceller från växter. Det är sån forskning som i vanliga fall görs på jätteföretag, så det är coolt att vi kunnat klara det i lilla Frillesås.

Fast frågan var för ett par år sedan om det var möjligt att stanna i Frillesås. Produktionsavdelningen svällde i takt med försäljningen, och lokalerna blev för trånga. Paret Åkerberg skissade på vad de skulle behöva för ytor i framtiden och ansökte om planändring för att kunna bygga ett automatiserat lager med en höjd på 30 meter. Kommunen slog ifrån sig.

– Där ligger vi långt efter andra länder i tänket. Lager är inte längre låga platta byggnader där det kör runt folk med truckar. Det handlar om automatik på höjden, säger Mikael Åkerberg.

Men efter en ”informationskampanj” från Dermanord insåg kommunen att vikten av ett framgångsrikt företag i Frillesås var tyngre än gamla föreställningar om byggnadshöjd. Det blev en ny detaljplan, och nu har det nyligen varit taklagsfest för nya lagret.

Vi tar en runda. Inne på förpackningsavdelningen doftar det av, tja, kanske lavendel? Men det är strängt förbjudet att ta några bilder.

– Vi har haft fall med industrispionage. Många vill veta hur vi gör för att bli så framgångsrika, säger Mikael.

Det nya lagret är imponerande stort – dock långt ifrån 30 meter högt.

– Många frågar om det. Men det handlade om att få besked om att vi kan växa i framtiden. När bygget är klart i vår har vi yta som räcker 5-10 år framåt. Allt är förberett för att kunna bygga ut ytterligare den dag vi behöver det.

60 miljoner kostar investeringen, och det är pengar som till stora delar kan tas ur företagets kassa. Något som är fullt möjligt med en hög vinstnivå.

– Vi är lite gammeldags på det sättet. Vi sparar ihop till våra investeringar innan vi gör dem, säger Maria Åkerberg.