Varför bär inte chaufförerna visir, munskydd och plasthandskar? Åtgärden med endast en passagerare i taxin innebär ändå två personer på en liten yta.
Jag har fått olika svar av olika förare på min fråga. ”Vet inte” sa de flesta. ”Vi vill inte skrämma äldre sjuka med en mask”, svarade några.
Mest undrar jag över: ”Vi är förbjudna av våra chefer”. Vilka är de? Finns en ”högste” chef?
I Stockholm har 10 taxi utrustats med plexiglas mellan sätena. Vilket sedan ska utvärderas, innan fler kommer i fråga. Hur lång tid tar det? Det är nu vi behöver trygghet i bilen! Färdtjänst hade sådant skydd, mot eventuella rån, för några år sedan.
I dag tillhör taxichaufförer en riskgrupp. Precis som vi passagerare. Visst borde plexiglas, eller tjock plast, innebära mer säkerhet mot coronan för alla?
Undrar även hur ofta handtag, säkerhetsbälte et cetera spritas. Och varför man inte kan betala Resams avgift på 100 kronor på samma vis som Färdtjänsts olika zonbetalningar varje månad. Nu ska Visakort dras och kvitto erhållas. Mycket onödiga smittosituationer!
Många är livrädda att åka nu. Vilket är enda utvägen för gamla, sjuka och icke bilägare. Man besöker inte läkare/tandläkare/fotvård etcetera. Av rädsla för transporten dit!
Vi, som beviljats färdtjänst, vill också bryta vår isolering och byta miljö under denna svåra tid! Det skulle innebära livskvalité och social stimulans! Omöjligt att få i instängd ensamhet! Med psykisk ohälsa, oro etcetera som följd.
Vem är ytterst ansvarig för Resam/ Färdtjänst? Vem beslutar? Regeringen? Regionerna? Kommunerna? Har vi inte haft tillräckligt med dödsfall inom äldreomsorgen?
Är situationen lika i hela landet? Förlorar inte chaufförerna inkomst på grund av få körningar? Förväntar mig ett svar!
Åtta har sökt dispens – tre har fått avslag
Projektledaren: "Störningarna vi hade fjol vill vi inte ha igen"
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.