Barn passerar, räddningstjänsten har utfart och massor av bostäder ska byggas. Trots det är det 60 kilometer i timmen i infarten till Frillesås. Och det verkar dröja flera år innan något händer
– Hur kan alla myndigheter nonchalera säkerheten? undrar Per-Ingvar Hansson upprört.
Frillesås växer kraftigt norrut. Sintorps ängar med 39 villor intill brandstationen ska kompletteras med tio hus, och på sikt finns planer på ytterligare 100 bostäder in till infartsleden.
Men samtidigt som vägen mellan rondellen och Frillesås centrum kantas av villor har den fortfarande karaktären av landsväg. Det är tillåtet att köra 60 kilometer i timmen nästan ända fram till centrum, och det finns inga fartdämpande åtgärder.
Per-Ingvar Hansson bor intill vägen och för samfällighetens talan i kampen för sänkt fart.
– På kvällar och helger kan bilar komma upp i 100 kilometer i timmen, en del racar fram och tillbaka mellan rondellerna. Även tunga lastbilar syndar mot fartgränsen. Barn passerar vägen när de ska till skolan eller till badet – förr eller senare kommer det hända en allvarlig olycka!
Per-Ingvars förslag är att sänka hastigheten till 40 hela vägen och göra om de två passager som finns till övergångsställe med trafikbulor.
Han har fört en intensiv mejlkampanj till politiker och myndigheter, men bollas fram och tillbaka.
Formellt sett är det kommunen som föreslår sänkt hastighet. Men för att få effekt måste vägen byggas om, annars bli laglydigheten liten. Polisen har inte resurser att göra ständiga fartkontroller.
Men att utreda vägen är Trafikverkets ansvar, och den sträckan ligger inte högst på deras priolista.
Centern i Tekniknämnden föreslog redan 2015 att skyltarna ska flyttas trots allt, men fick inte igenom förslaget. Både Trafikverket och polisen var då negativa, just med hänsyn till att enbart omskyltning inte löser problemet.
Nämndens ordförande Monica Neptun har varit på plats i höstas men har därefter hänvisat till Trafikverket. Kommunstyrelsens ordförande Hans Forsberg har i mejl i oktober halvt om halvt lovat att kommunen på egen hand kan göra utredningen (åtgärdsvalstudien).
Men kommunens trafikingenjör Sofie Svensson har inte fått några direktiv om att skynda på en utredning av just den sträckan.
– Nej, men den finns med i vår gång och cykelplan. Enligt den kan sträckan i Frillesås få cykelväg 2021. Innan det görs en åtgärdsvalsstudie där vi tittar på trafiksäkerheten och vad som behöver göras.
Så det ser alltså just nu dystert ut för snabba säkerhetsåtgärder i Frillesås. Per-Ingvar Hansson är inte nöjd med beskeden:
– Hur kan stat, kommun och polis nonchalera invånarnas säkerhet? Vi i samfälligheten är mycket besvikna på Trafikverket och kommunen.
Men att vara i opposition är inget för Ulrika Jörgensen
Kullavikvännernas söner gör upp i SM-finalen
Så gick till det i attentatet mot hemtjänsten
Förvaltningschefen: "Vi kommer inte presentera några lösningar"
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.