Blåst på 200 000
När den 85-åriga kvinnan kom hem på hem på eftermiddagen den 8 januari fick hon ett samtal från ett hemligt nummer. Det slutade med att hon förlorade 200 000 kronor.
”Jag var trött och hungrig och mannen i telefon lät mycket övertygande”. Så skriver kvinnan som en förklaring till Allmänna reklamationsnämnden och menar att banken borde stå för förlusten.
Enligt bedragaren var det många kunder till Handelsbanken som fått misstänkta utbetalningar på sina swish-konton, och han ville nu kontrollera om allt stod rätt till.
Kvinnan gick med på att logga in med mobilt ID och bankdosa, och mannen lovade att återkomma när allt var klart.
Det gjorde han inte – däremot upptäckte kvinnan senare att 120 000 kronor försvunnit från kontot i Handelsbanken, och 80 000 kronor från ett annat konto.
Kvinnan menade att säkerheten var för dålig hos banken och ville ha tillbaka pengarna. Banken vägrade, och hänvisade till att kvinnan flera gånger lämnat koder och signerat transaktioner.
Då anmälde kvinnan banken till Allmänna reklamationsnämnden. Det var en rimlig åtgärd – i många fall har nämnden gett anmälare rätt när man anser att det funnits förmildrande omständigheter. Det kan handla om sjukdom, ålder eller annat. Även om man varit vad som kallas ”grovt oaktsam” behöver man ofta inte betala mer än maxbeloppet 12 000 kronor.
Men – om ARN anser att man varit ”särskilt klandervärd”, det vill säga borde ha förstått att samtalet var tokigt och inte varit pressad, får man stå sitt kast.
Och så blir det i detta fall. Nämnden tycker inte att det framkommit något som gör kvinnans agerande ursäktligt. Hon får inte en krona tillbaka.