Besviken bilköpare får rätt av ARN
Bakaxeln på bilen han köpt för 124 000 kronor var trasig. Men när han klagade ville bilfirman som sålt bilen till honom inte kompensera honom fullt ut. Nu har Allmänna reklamationsnämnden gett den besvikne bilköparen från Kungsbacka rätt att få sin bil reparerad – kostnadsfritt.
Redan när Kungsbackabon i slutet av oktober förra året provkörde sin nya bil reagerade han på ett missljud. Men sedan bilförsäljaren försäkrat honom om att det inte var något att oroa sig för slog mannen ändå till.
Trasig bakaxel
Så snart bilen för 124 000 kronor var hans åkte han iväg med den till en verkstad, för att få missljudet han hörde kontrollerat av tredje part, för säkerhets skull.
Verkstadens dom blev hård. Det oroande ljudet kom från bilens bakaxel, som behövde bytas ut för att bilen skulle vara säker att köra.
Ville inte kompensera
När Kungsbackabon vände sig till bilfirman som sålt den trasiga bilen för att begära rättelse, erbjöds han att få bilens bakaxel utbytt. Men firman ville bara kompensera bilköparen för arbetskostnaden. Själva bakaxeln skulle han själv få betala.
Bilköparen kände sig inte nöjd. Efter att ha fått felet bedömt som ett dolt fel av tre av varandra oberoende reparatörer, vände han sig till Allmänna reklamationsnämnden – ARN – för att klaga.
Får rätt av ARN
Där konstaterar man nu att mannen från Kungsbacka har rätt att få sin bil reparerad av bilfirman som sålt den till honom – helt utan kostnad. Mot bakgrund av det rekommenderar nämnden bilfirman att reparera bilen och ersätta Kungsbackabon med 1 375 kronor som kompensation för de kostnader för felsökning mannen haft när han konsulterat olika verkstäder.